Sökning: "specialpedagogisk miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk miljö.

  1. 1. Elever med autismspektrumtillstånd : Specialpedagogiska metoder som stöd för elever med autismspektrumtillstånd i årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Harström; Sofia Kanwar; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogisk kompetens; anpassningar; inlärning; redskap; samspel;

    Sammanfattning : Antalet elever med autismspektrumtillstånd som är inskrivna i grundskolan har ökat under de senaste decennierna. Detta har skapat utmaningar i skolorna när personalen ska möta de olika unika behoven hos dessa elever (Roberts & Webster, 2022). LÄS MER

  2. 2. Förskollärares specialpedagogiska kompetens i arbete med barn i behov av särskilt stöd : En enkät- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Eklund; Emma Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; specialpedagogisk kompetens; barn i behov av särskilt stöd; kompetens; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där många barn vistas dagligen. Barn har olika behov och behöver således individuella anpassningar i såväl miljö som förhållningssätt, något som forskningen starkt påtalar (Lindqvist 2011; Lutz 2009). Det krävs därmed att förskollärares kompetens är tillräcklig för att kunna tillgodose alla barns behov. LÄS MER

  3. 3. ”Det blir inte bättre, det blir bara mer” - Specialpedagogik i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mikael Dela Victoria; Olivia Alexandersson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; specialpedagogik; elever i svårigheter; diagnoser; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; gruppstorlekar;

    Sammanfattning : I vår studie har vi valt att fokusera på de elever som anses vara i svårigheter i fritidshemmet. Det är ett område där forskningen är begränsad och vårt syfte var således att bidra med specialpedagogisk kunskap till det fritidspedagogiska fältet. LÄS MER

  4. 4. Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Krok; Felix Nordin; [2022-03-17]
    Nyckelord :specialpedagogik; inkludering; fritidshem; sociokulturell teori; olikheter; kompensatoriskt-; relationellt-; dilemmaperspektivet; tillgängliga lärmiljöer.;

    Sammanfattning : Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, till skillnad från skolan, särskilt kan erbjuda skapar rika möjligheter till att främja inkludering. LÄS MER

  5. 5. Barn i problematiska situationer i förskolan : en kvalitativ intervjustudie om hur personal i förskolan beskriver och arbetar med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Enbom; Erika Stark; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beteendeproblem; dokumentation; specialpedagogisk dokumentation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskolepersonals beskrivning gällande arbetet med barn i behov av särskiltstöd genom att intervjua verksam personal i olika förskolor. Många forskare använder olika begrepp för att beskriva barn i behov av särskilt stöd, vi valde att använda oss av ett nytt begrepp barn i problematiska situationer i förskolan. LÄS MER