Sökning: "specialpedagogisk studie handledningens roll"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk studie handledningens roll.

  1. 1. Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Larsson Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; handledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education. LÄS MER

  2. 2. "Jag tror det är en jättevinst med handledning." : En studie med fenomenologisk ansats om grundskolelärares levda erfarenhet av handledning ledd av specialpedagog.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magdalena Andersson; Marie Nordling; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogisk handledning; specialpedagog; grundskolelärare; fenomenologisk ansats;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärares levda erfarenhet av handledning ledd avspecialpedagog ser ut. Studien har en fenomenologisk ansats byggd på åtta semistruktureradeintervjuer med grundskolelärare, vilka uppgivit att de har erfarenhet av handledning ledd avspecialpedagog. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk funktion i förskolan - en förutsättning för kvalité : Några specialpedagogers uppfattningar kring tidiga insatser och relationers betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Nordquist; Katinka Rosenblad; [2019]
    Nyckelord :Tidiga insatser; relationellt perspektiv; förskola; specialpedagog; systemteori; intersubjektivt perspektiv; fenomenografi;

    Sammanfattning : Trots vetskapen om att tidiga insatser är viktiga finns det en bristande kvalité i svenska förskolor när det gäller arbetet med barn i behov av särskilt stöd. En direkt avgörande faktor för att hålla en hög kvalité i förskolan är pedagogers förmåga att ha ett relationellt förhållningssätt i mötet med barn och i samband med det spelar tillgång till specialpedagog en viktig roll. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogisk handledning : En studie om specialpedagogers/speciallärares upplevelser och erfarenheter av handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Bandling; Maria Gulin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :fenomenologi; grundsärskola; handledning; integrerade elever; specialpedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju specialpedagoger, som erbjuder och genomför specialpedagogisk handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever, upplever och beskriver handledningens syfte, fokus och sin egen roll i handledningssamtalet samt vad specialpedagogerna/speciallärarna upplever att lärarna efterfrågar. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av strukturerade och semistrukturerade enskilda intervjuer samt fokusgruppintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk handledning - förutsättningar, förväntningar och effekter

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Monija Tosic; Elin Österberg; [2014]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; systemteori; skolledarskap; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Det finns begränsad forskning kring specialpedagogisk handledning. Det har påvisats genom åtskilliga forskningsstudier att skolledarna har stor betydelse för utvecklingsarbetet i skolan samt en central roll för handledningens framväxt och utveckling. LÄS MER