Sökning: "specialpedagogisk verksamhet i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden specialpedagogisk verksamhet i grundskolan.

  1. 1. Att organisera specialpedagogisk verksamhet : En intervjustudie om hur rektorer beskriver arbetet med specialpedagogiska praxisgemenskaper och autonomi i grundskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Friedrich Eklund; [2022]
    Nyckelord :communities of practice; autonomy; organizational culture; principal; SENCO; special needs education practice; praxisgemenskaper; autonomi; organisationskultur; specialpedagogisk verksamhet; rektor; specialpedagog;

    Sammanfattning : Principals within the Swedish school system have a rather extensive mission, where they lead the inner work of the school, including the organization of how the school work with special needs education. With that said, principals play a very important part when it comes to creating communities of practice, a practice where the pedagogues can participate according to culture standards and within special activities in relation to the special needs education. LÄS MER

  2. 2. Hunden som specialpedagogisk stödinsats i grundskola: En intervjustudie.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Schylberg; Anna Fatima Rebecca Soccorsi; [2022]
    Nyckelord :Elevers närvaro; hundförare; kommunikation; motivation; utveckling; specialpedagogisk insats.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt rapporter från Skolinspektionen finns det en stor andel elever med ogiltig skolfrånvaro. Dessa rapporter uttrycker att samhället har ett stort ansvar att skapa förutsättningar för att alla elever ska känna sig trygga och motiverade att närvara i skolan. LÄS MER

  3. 3. Handledning på ytan eller på djupet : en studie av vision och praktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Catarina Oskarsson; Annett Wissel; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; kvalificerad samtalspartner; handledning; pedagog; specialpedagog;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien har sin utgångspunkt i innebörden av specialpedagogens roll som kvalificerad samtalsledare. Eftersom innehållet i handledningsuppdraget liksom begreppet handledning inte är preciserat i något styrdokument kan det leda till många olika tolkningar. LÄS MER

  4. 4. Kan specialpedagogisk handledning reducera stress för pedagoger?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessica Ekberg; Malin Hald; [2013]
    Nyckelord :copingstrategier; pedagoger; specialpedagogisk handledning; stress;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att belysa vilka copingstrategier pedagoger i förskolan och grundskolan har för att hantera sin egen stress och om specialpedagogisk handledning kan underlätta. Studien bygger på sex enskilda djupintervjuer och femtio enkäter som besvarats av slumpmässigt utvalda pedagoger på förskola, fritidshem och grundskola. LÄS MER

  5. 5. Vems röster hörs mest? – En kvalitativ studie om pedagogers införlivande av elevinflytande Whose voices are the most important? – A Qualitative Study of Pedagogues Incorporation of Student Participation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anja Ek; Linda Nyman; [2011]
    Nyckelord :Deliberativa samtal; Elevinflytande; Kommunikation; Pedagogiska redskap;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur de intervjuade pedagogerna arbetar med elevinflytande i deras olika verksamheter. Intresset ligger i att undersöka pedagogernas olika synsätt samt de eventuella pedagogiska redskap som de har att tillgå, det vill säga hur de gör när de införlivar elevinflytande. LÄS MER