Sökning: "specialpedagogiska aktiviteter för autism"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska aktiviteter för autism.

  1. 1. "Jag försöker mitt bästa" : En studie om elevers upplevelse av känsla av sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jessica Peterzén; [2022]
    Nyckelord :Autism; KASAM; känsla av sammanhang; salutogent perspektiv; språkstörning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien avser att ge ett elevperspektiv på elevernas känsla av sammanhang i skolan, i en förhoppning att det skapar en förståelse och en ökad kunskap för lärare och speciallärare. Med studien önskas att de funderar kring de tre komponenterna i känsla av sammanhang, vilka är hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet, och hur arbetat på den egna arbetsplatsen kan utvecklas utifrån vad eleverna förmedlat i studien. LÄS MER

  2. 2. Den som inte frågar får inget veta : Begreppsutveckling med hjälp av spelbaserat lärande för elever i åk 7-9 diagnostiserade med högfungerande autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Frisk; Linda Hallengärd; [2021]
    Nyckelord :Begreppsutveckling; högfungerande autism; inkluderad undervisning; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Tio teoretiska begrepp undervisades med hjälp av tre fasta spelbaserade arbetsmetoder i NO-ämnet kemi och arbetsområdet kroppens ämnesomsättning. Undervisningen genomfördes i två inkluderade elevgrupper bestående av elever med högfungerande autism. Efter genomförandet av arbetsmetoderna utfördes kvalitativa elevintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Handdatorn som ett pedagogiskt verktyg i träningsskolan

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Solem; Maria Pettersson John; [2008]
    Nyckelord :autism; independence; mental retardation; palmtop computer; special school; autism; handdator; självständighet; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Personer med utvecklingsstörning och autism har ofta behov av begåvningsstöd för att få en mer strukturerad vardag. Utvecklingen av begåvningsstödjande tekniska hjälpmedel har ökat mycket de senaste åren, men kunskaperna inom området är begränsade. LÄS MER

  4. 4. Att strukturera kaos : En studie av specialpedagogiska metoder i daglig verksamhet för personer med autism

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Julia Börjesson; [2005]
    Nyckelord :autism; autistiska vuxna; specialundervisning; social interaktion; pedagogisk metodik; Special didactics; Specialdidaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Människor med autism lever i ett ständigt kaos. Därför är den viktigaste pedagogiska principen när man arbetar med människor med autism att strukturera och ordna omvärlden, att strukturera kaoset. LÄS MER