Sökning: "specialpedagogiska aktiviteter"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska aktiviteter.

  1. 21. Den som inte frågar får inget veta : Begreppsutveckling med hjälp av spelbaserat lärande för elever i åk 7-9 diagnostiserade med högfungerande autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Frisk; Linda Hallengärd; [2021]
    Nyckelord :Begreppsutveckling; högfungerande autism; inkluderad undervisning; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Tio teoretiska begrepp undervisades med hjälp av tre fasta spelbaserade arbetsmetoder i NO-ämnet kemi och arbetsområdet kroppens ämnesomsättning. Undervisningen genomfördes i två inkluderade elevgrupper bestående av elever med högfungerande autism. Efter genomförandet av arbetsmetoderna utfördes kvalitativa elevintervjuer. LÄS MER

  2. 22. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Lundberg; Priya Mohlén Wendel; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ämnesområden modersmål; första- och andraspråk; flerspråkighet; kommunikation; interaktion; AKK;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER

  3. 23. Kommunikativt samspel icke-verbalt och verbalt med robotprogrammering som verktyg och metod i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marietth Karlsson; Inger Kronberg Karlsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fallstudie; grundsärskola; språksvårigheter; icke-verbalt; verbalt; kommunikativt samspel; digitalisering; robotprogrammering; motivation; intresse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det icke-verbala och verbala kommunikativa samspelet såg ut för elever i grundsärskolan vid robotprogrammering. Studien har som utgångspunkt följande forskningsfrågor: • Hur ser den icke-verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering? • Hur ser den verbala kommunikationen ut mellan elever vid robotprogrammering? Teori: De perspektiv som studiens teoridel tar upp är de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt- och relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. En intervjustudie om konflikter och ledarskap i förskolan, med fokus på lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emmy Sikström; [2020]
    Nyckelord :dilemmaperspektiv; kompensatoriskt perspektiv; konflikter; konflikthantering; kritiskt perspektiv; ledarskap; ledarskapsstilar; lågaffektivt bemötande; självmedvetenhet; barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera förskollärares förståelse av sitt ledarskap i relation till konflikter, med ett fokus på det lågaffektiva bemötandet. Arbetet syftar mer specifikt till att skapa förståelse för hur förskollärarna anser att konflikter uppstår mellan vuxen och barn i förskolan samt hur de väljer att hantera det. LÄS MER

  5. 25. Inkluderande och språkutvecklande undervisning på högstadiet : en enkätstudie om fysisk lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ewa Magnusson; John Davidsson Söderberg; [2020]
    Nyckelord :inkludering; språkutvecklande undervisning; högstadiet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktioner; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka högstadielärares uppfattningar om i vilken utsträckning de arbetar inkluderande och språkutvecklande i sin undervisning. Studien utgår från de tre dimensionerna- fysisk lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner i definitionen av språkutvecklande undervisning och ett sociokulturellt och relationellt perspektiv på lärande. LÄS MER