Sökning: "specialpedagogiska diagnoser"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska diagnoser.

  1. 1. "Det handlar många gånger om att vidga lärarnas kategoriska perspektiv och se det mer relationellt" : - En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers ef´rfarenheter av diagnosers betydelse för elever i grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Michaela Åkerhag; Therese Persson; [2022]
    Nyckelord :Diagnos; Specialpedagogiska perspektiv; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om speciallärare och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever med tillskrivna diagnoser i skolan. Ett särskilt fokus ägnades åt frågan på vilket sätt diagnoser uppfattades påverka elevers förutsättningar i skolan. LÄS MER

  2. 2. DET HANDLAR OM FÖRSTÅELSE : Kvinnor med ADHD och lärare berättar om skolsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Holmström; Linda Olsson; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; kasam; relationer; stöd; anpassningar;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) beskriver skolans kompensatoriska uppdrag på så sätt att alla elever har rätt till likvärdig utbildning och stöd. Trots detta rapporteras om att flickor inte erbjuds individanpassat stöd i samma utsträckning som pojkar. LÄS MER

  3. 3. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Henriksson Utas; Malin Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever röster; Lärmiljö; NPF och normer; Relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  4. 4. SPECIALPEDAGOGERS STRATEGIER FÖR ATT SKAPA LÄRANDEMILJÖER FÖR VUXNA MATEMATIKELEVER

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Peter Piispanen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematiska svårighter; Specialpedagogik; läromiljöer; intervju; Matematik 1; Komvux;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram de gemensamma problem (vuxen)elever har kring förnyade matematikstudier, samt hur dessa problem kan bearbetas med lärandemiljö, planering och specialpedagogisk insats. De olika undervisningsstrategierna specialpedagoger använder för att stödja självförtroendet och inlärandet hos elever med inlärningssvårigheter inom matematik diskuteras. LÄS MER

  5. 5. Lärares kunskaper gällande specialpedagogiska behov hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bella Lyngbrant; Frida Högman; [2022]
    Nyckelord :Lärarutbildningen; specialpedagogik; specialpedagogiska behov; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som utgångspunkt att undersöka och bidra med ökad kunskap om hur lärare upplever att de tillägnats tillräckliga kunskaper från lärarutbildningen gällande att möta elevers specialpedagogiska behov i undervisningen, exempelvis elever med NPF-diagnoser. Studiens teorier utgår från tre specialpedagogiska perspektiv, det kompensatoriska, det relationella och det kritiska perspektivet. LÄS MER