Sökning: "specialpedagogiska institutionen stockholms universitet Anna"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska institutionen stockholms universitet Anna.

  1. 1. Anpassningar är som glasögon för elever med dyslexi : Speciallärare, specialpedagoger och logopeders syn på anpassningar i provsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Lindblom; Camilla Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Elever med dyslexi i provsituation; logoped; Skolans profession; Anpassningar; Nationella prov;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera professionens rekommenderade anpassningar för elever med dyslexi i relation till provsituationer i skolan. Studien genomfördes för att finna kunskap om detta ämne eftersom tidigare forskning saknades. Utgångspunkten i studien är Rawls teori om rättvisa samt begreppen likvärdighet och jämlikhet. LÄS MER

  2. 2. Collaborative Strategic Reading som modell för att främja elevers läsförståelse och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jutta Harbich; Anna Rodrick Cengic; [2023]
    Nyckelord :Collaborative Strategic Reading; läsförståelse; lässtrategier; delaktighet; tillgänglig undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Vi kan inte bara sitta och kartlägga och kartlägga" : En kvalitativ intervjustudie om specaillärares syn på Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Björnäs; Emma Eriksson Swanberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Vilket stöd i klassrummet använder lärare sig av ämnet matematik på högstadiet? : En analys av 7 typer av extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Malin Isaksson; Anna Edgren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Scaffolding och samverkan för lärande : Elevassistentens stöttande roll i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kajsa Renström; Anna Ljungström; [2022]
    Nyckelord :paraprofessionals; special schools for children with learning diasbilities; support; scaffolding; socialconstuctivism; collaboration; elevassistent; särskola; stöttning; scaffolding; socialkonstruktivism; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevassistenters uppfattningar om vad den stöttning de ger till elever i särskolan bidrar till för elevens kunskapsutveckling. Studien har en kvalitativ ansats. En intervjustudie har genomförts med åtta elevassistenter. Empirin har analyserats genom en tematisk innehållsanalys. LÄS MER