Sökning: "specialpedagogiska metoder utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska metoder utvecklingsstörning.

  1. 1. Bedömning och synliggörande av lärande i grundsärskolan och gymnsaiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annika Johansson; Jenny Petersen; [2020]
    Nyckelord :Assessment; visible learning; developmental disabilities; primary school; upper secondary school; meaningfulness; comprehensibility; manageability.; Bedömning; synligt lärande; utvecklingsstörning; grundsärskola; gymnasiesärskola; meningsfullhet; begriplighet; hanterbarhet.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att finna hur man arbetar inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan med att synliggöra lärandet för eleverna och bedöma vart eleverna befinner sig kunskapsmässigt. Frågeställningarna behandlar vilka metoder speciallärare och specialpedagoger använder för att synliggöra lärandet samt vilka metoder som används för att bedöma vart eleven befinner sig kunskapsmässigt och vilka metoder lärarna använder för att göra lärandet meningsfullt, hanterbart och begripligt. LÄS MER

  2. 2. ”Tänker man rätt?” : En studie kring personalen i särskolans föreställningar om elever på tidig utvecklingsnivå ur ett intersektionellt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Cronmalm; [2019]
    Nyckelord :Compulsory school for children with severe learning disabilities; Functionality; Gender; Intellectual disability; Intersectionality; Funktionalitet; Genus; Intellektuell funktionsnedsättning; Intersektionalitet; Särskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Elevgruppen som i fokus för studien befinner sig på tidig utvecklingsnivå, vilket innebär en mycket svår intellektuell funktionsnedsättning. Detta innebär stora nedsättningar inom en rad olika områden som t.ex. abstrakt tänkande, kommunikation och rörelseförmåga. LÄS MER

  3. 3. Självbestämmande : -inom daglig verksamhet och bostad med särskild service

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Berglund; Pia Benreus; [2017]
    Nyckelord :Självbestämmande; LSS; Socialstyrelsen; delaktighet; utvecklingsstörning; Daglig;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om de institutionella förutsättningarna för självbestämmande är möjliggörande eller begränsande för målgruppen vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå (måttlig till svår utvecklingsstörning). Genom en kvalitativ textanalys av styrdokument som Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialstyrelsens- och kommunala styrdokument samt kompletterande intervjuer fanns tanken att få en djupare förståelse för vilka faktorer som styr självbestämmandet för vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla läsförståelse för elever i grundsärskolan : metoder som används av pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Samelius Wickström; Anna Helenefors; [2016]
    Nyckelord :Grundsärskola; utvecklingsstörning; läsförståelse; metoder; information- och kommunikationsteknik; svenska som andraspråk; annat modersmål än svenska;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER