Sökning: "specialpedagogiska perspektiv hermeneutisk ansats"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska perspektiv hermeneutisk ansats.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Apropå problematisk skolfrånvaro : En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och uppfattningar om problematisk frånvaro i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mari Burman; Caroline Sundström; [2022]
    Nyckelord :främjande; förebyggande; KASAM; lärmiljöer; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv; samverkan; åtgärdande;

    Sammanfattning : Studien har en kvalitativ, hermeneutisk, ansats med syftet att beskriva och analysera speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av och uppfattningar om problematisk frånvaro samt hinder och möjligheter kopplat till att främja närvaro och förebygga frånvaro i grundskolans tidigare år. Studien grundar sig på intervjuer med åtta speciallärare och specialpedagoger som delgett sina erfarenheter och uppfattningar genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Rätt stöd i rätt tid - garantin i praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Johansson; Elisabeth Walderstedt; [2021-02-17]
    Nyckelord :tidiga stödinsatser; läs- och skrivutveckling; speciallärare; samråd; fonologisk medvetenhet; framgångsrik undervisning; kritisk pragmatism; hermeneutik;

    Sammanfattning : Sedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån speciallärares inom språk, - läs- och skrivutveckling utsagor samt hur garantin tolkas av desamma. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet i språkklassrummet : organisatoriskt stöd på skolnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nina Alsenfelt Pamp; Tina Webb; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inlärningssvårigheter; moderna språk; organisatoriskt stöd; systemteori.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alsenfelt Pamp, Nina & Webb, Tina (2021). Tillgänglighet i språkklassrummet - organisatoriskt stöd på skolnivå. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  5. 5. Tillgängliga lärmiljöer genom flexteam. : En studie om pedagogers erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; särskild undervisningsgrupp; flexteam; tillgängliga lärmiljöer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån några pedagogers upplevelser beskriv och analysera hur det relativt nya arbetssättet flexteam påverkar lärmiljöerna i grundskolan. Bakgrunden behandlade olika styrdokument och tidigare forskning kring fysisk, pedagogisk och social lärmiljö, inkludering samt särskild undervisningsgrupp. LÄS MER