Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 100 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. Ett fritidshem för alla. En kvalitativ studie om inkluderade verksamhet i fritidshemmet, i en specialpedagogisk kontext
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Idén om en skola för alla är ett specialpedagogiskt synsätt som under flera decennier har förespråkat hur skolgången ska vara och det är ur denna idé som begreppet inkludering har vuxit fram. De aktiviteter som fritidshemmet, till skillnad från skolan, särskilt kan erbjuda skapar rika möjligheter till att främja inkludering. LÄS MER
12. Övergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Att gå från att vara ett förskolebarn till att bli ett förskoleklassbarn kan ses som ett naturligt steg för barnet. Det kan vara en omvälvande upplevelse att få möta allt det nya och okända. Att främja en gynnsam övergång för barnet är viktig för barnets framtida utveckling och hälsa. LÄS MER
13. Den osynliga specialpedagogen : En diskursanalys av bilden av specialpedagogen i fyra svenska tidningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Det råder en osäkerhet och oklarhet kring specialpedagogens yrkesroll inom det svenska skolsystemet. Många arbetar i skolan med en specialpedagog utan att egentligen veta vad specialpedagogen förväntas göra. Osäkerheten kan spåras såväl bland lärare och assistenter som bland rektorer och skolchefer. LÄS MER
14. Biblioterapi : – en systematisk litteraturstudie över en specialpedagogisk metod
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att öka kunskapen om en i Sverige än så länge okänd metod, biblioterapi, hur den kan användas i den specialpedagogiska undervisningen av det socio-emotionella lärandet, för att utveckla problemlösningsförmågor och för att utveckla strategier för coping. En övergripande frågeställning kan sammanfattas med: vad säger forskning om biblioterapi i den specialpedagogiska undervisningen? Studien förhåller sig till en bakgrund av att det finns ett tomrum på metoder för några av de ansvarsområden som vilar på skolan, något som skapar en känsla av otillräcklighet hos många lärare som ofta har en diger ämneskompetens och är skickliga på att förmedla kunskaper på olika sätt. LÄS MER
15. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER