Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 100 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Rektors förlängda arm : En kvalitativ studie om rektorers uppfattningar om specialpedagogens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Hörnlund; Cecilia Rydberg; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogiskt uppdrag; fenomenografi; elevhälsa;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll inom skolan är inte tydligt framskriven i styrdokumenten, vilket kan ge yrket sämre förutsättningar att få mandat för det arbete som specialpedagogen är utbildad för. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och beskriva rektorers uppfattningar om vissa delar av specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER

  2. 22. Ett urval stödinsatser som görs och anses bidra till en god lärmiljö i skolan– ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Westman; [2021]
    Nyckelord :anpassningar; hälsa; inkludering; kompetenshöjning; relationer;

    Sammanfattning : Den här småskaliga studien handlar om vad som anses vara en god lärmiljö i grundskolan och vilka faktorer som bidrar till att uppnå detta. Trenden har varit att elevers psykosociala hälsa försämras vilket exempelvis lett till att giltig frånvaro ökat och att måluppfyllelsen sjunkit. LÄS MER

  3. 23. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 24. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER

  5. 25. Identifierade framgångsfaktorer för en tillgänglig lärmiljö : En kvalitativ studie gällande hur det specialpedagogiska stödet kan organiseras i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Heléne Ehrenstråhle; [2021]
    Nyckelord :Organisation; skola; framgångsfaktorer; elever i behov av stöd; inkludering; pedagogisk ledare; lärande organisation; specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Den svenska skolan ska bygga på likvärdighet och utgå från varje elevs förutsättningar och behov. Dock saknar den samlade elevhälsan allmänna riktlinjer för hur arbetet ska organiseras varpå det hälsofrämjande arbetet kan skilja sig åt i och mellan skolor. LÄS MER