Sökning: "specialpedagogiskt arbetssätt förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden specialpedagogiskt arbetssätt förskolan.

  1. 1. Barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper : En studie om förskollärares uppfattningar av det språkutvecklande arbetet i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; Specialpedagogik; Stora barngrupper; Kommunikation; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att genom förskollärarnas utsagor bidra med kunskap som är betydelsefull för att främja detspråkutvecklande arbetet i förskolan, med fokus på barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för förskollärarnas perspektiv på barn i språklig sårbarhet samt deras uppfattningar kring arbetet med barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. LÄS MER

  2. 2. Övergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Regina Löfgren; Sara Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångsprocess; förskola; förskoleklass. specialpedagog;

    Sammanfattning : Abstrakt Att gå från att vara ett förskolebarn till att bli ett förskoleklassbarn kan ses som ett naturligt steg för barnet. Det kan vara en omvälvande upplevelse att få möta allt det nya och okända. Att främja en gynnsam övergång för barnet är viktig för barnets framtida utveckling och hälsa. LÄS MER

  3. 3. "Det som är bra med digitalisering är att alla barn kan vara delaktiga på olika nivåer" : En studie utifrån specialpedagogisk didaktik om hur digitala verktyg kan användas i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogisk didaktik; flerstämmighet; takt; otakt; digitala verktyg; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Studien är en fristående del av ett ULF-projekt på Örebro Universitet där digitala verktyg undersökts tillsammans med estetiska uttryckssätt i förskolans undervisning. Den här studien har ett specialpedagogiskt fokus och tittar på undervisningens modellering utifrån en specialpedagogisk didaktik med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. LÄS MER

  4. 4. Lärmiljön ska inte sätta käppar i hjulet : En studie om förskollärares perspektiv och arbetssätt för att nå en tillgänglig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Sjölinder; Catarina Roslund; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; en skola för alla; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan är en viktig plats för barns hälsa, utveckling och lärande och det är en plats där barnen har rätt till att utvecklas i en trygg och tillgänglig miljö. Tillgänglighet i förskolan handlar om en miljö som är utformad så att alla barn får tillgång och möjlighet att ta del av lärande och gemenskap i hela lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. En god miljö för den mångfald som barn representerar : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring en inkluderande miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Björklund; Agnes Tilesjö; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; miljö; kritiskt perspektiv; anpassning; barn i behov av särskilt stöd; förskollärare;

    Sammanfattning : Förskolan är ett första steg för barn i deras utbildningsresa och utgör ofta deras första möte med samhället, därför är det viktigt att förskolan kan representera den mångfald som finns i samhället och därmed innefattar barn och pedagoger av olika bakgrund, behov och förutsättningar. Förskolan ska genom att följa bland annat läroplanens riktlinjer erbjuda ett inkluderande klimat med goda, demokratiska värderingar och normer där alla barn har en naturlig plats i gemenskapen. LÄS MER