Sökning: "specialundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 199 uppsatser innehållade ordet specialundervisning.

  1. 11. Studiero i den svenska skolan : En studie av lärares uppfattningar om studiero i årskurserna 6-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tommy Sandström; [2022]
    Nyckelord :studiero; specialundervisning; disciplin;

    Sammanfattning : A calm environment, conducive to learning, is one of the most basic prerequisites for good learning. This study has an important special education focus as good studies are of particular importance for students with special needs. LÄS MER

  2. 12. Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation : En studie om motivationsskapande strategier i specialundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ziwen Zhang; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Motivational work; remedial teaching; semistructured interviews; Matematik; motivationsarbete; specialundervisning; semistrukturerad intervju;

    Sammanfattning : Zhang, Ziwen (2022). Ett specialpedagogiskt arbetssätt för att skapa motivation.Speciallärarprogrammet i Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhället, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Hur påverkar intensiv och evidensbaserad läsundervisning avkodningsförmågan hos elever som är i riskzonen för lässvårigheter? : En interventionsstudie som undersöker effekterna av RTI-modellens lager 3 och lager 4 hos fyra elever i årskurs 2.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ingrid Carlsson; Anna Rask Bökman; [2022]
    Nyckelord :Assisterande teknik; lager 3; lager 4; läsa-; skriva- och räknagarantin; lässvårigheter; läsundervisning; Response to Intervention; RTI; tidiga insatser;

    Sammanfattning : I svensk skola har en "vänta-och-se"-strategi påvisats gällande rutiner för identifiering av elever som indikerar lässvårigheter. Även utmaningar angående riktade insatser för dessa elever har konstaterats. Detta trots införandet av obligatoriska bedömningsstöd och läsa-, skriva- och räknagarantin. LÄS MER

  4. 14. Huvudmäns tankar kring att åstadkomma en inkluderande verksamhet i kommunens skolor : En intervjustudie med sju skolhuvudmän

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ida von Rosen; [2022]
    Nyckelord :Inclusive education; inclusive praxis; educational system; inclusion; special education; accessible education; Inkluderande utbildning; inkluderande praxis; utbildningssystem; inkludering; specialundervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur representanter för skolhuvudmän i olika kommuner resonerar kring en inkluderande skolverksamhet. Studien bygger i sin helhet på Bronfenbrenners ekologiska systemteori, där huvudtesen är att alla olika nivåer inom ett system påverkar varandra. LÄS MER

  5. 15. Språkstörning i grundskolans tidiga år : En studie om lärares uppfattning om kartläggning och undervisning av elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rita Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Språkstörning; språkutveckling; förskoleklass; lärandemiljö; anpassningar; kartläggning; specialundervisning;

    Sammanfattning : Språkstörning är ett komplext begrepp som innefattar flera olika svårigheter. Svårigheterna kan drabba enbart förståelsen eller produktionen av språk. Ju fler nivåer som är drabbade, desto gravare är språkstörningen. LÄS MER