Sökning: "speciella behov"

Visar resultat 1 - 5 av 244 uppsatser innehållade orden speciella behov.

  1. 1. Tredimensionell markåtkomst för vägtrafiktunnlar : Undersökning på FBL:s område samt skillnad på ersättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linus Deharde; [2023]
    Nyckelord :tredimensionell fastighet; 3D-fastighet; fastighetsbildningsservitut; ersättning; markåtkomst; fastighetsbildningslagen; FBL.;

    Sammanfattning : Sedan 2004 uppstod möjligheten att rättsligt avgränsa fastigheter vertikalt. Denna typ av avgränsning kallas tredimensionella fastigheter. Dock är inte tredimensionellt fastighetsutnyttjande något nytt då servitut m.m. LÄS MER

  2. 2. Kollektivt lärande i förskolan : Personalens utmaningar och strategier i stora barngrupper

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Nil Eren; [2023]
    Nyckelord :Larger groups of children; collective learning; preschool staff; experiential learning; Stora barngrupper; kollektivt lärande; förskolepersonal; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks fenomenet kollektivt lärande kopplat till utmaningar och strategier i stora barngrupper på förskolan. Enligt tidigare forskning framgår det ett dåligt samspel mellan förskolepersonal och barn till följd av utmaningar och svårigheter med stora barngrupper. LÄS MER

  3. 3. Anhörigas upplevelser av akutsjukvården i samband med en familjemedlems plötsliga dödsfall : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Maj Udikas; Ulrik Ording; [2023]
    Nyckelord :Emergency department; Sudden death; Relatives; Communication; Bereavement; Akutsjukvård; Plötsligt dödsfall; Anhöriga; Kommunikation; Förlust;

    Sammanfattning : Bakgrund: ​Akutsjukvården innebär speciella förutsättningar där hastiga beslut tas och medicinska prioriteringar måste göras. En familjemedlems plötsliga dödsfall kan få allvarliga konsekvenser för de anhöriga och de behöver rätt stöd i det akuta skeendet. LÄS MER

  4. 4. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Ohlson; Josefine Vennerström; [2023]
    Nyckelord :exclusion; guidance document; inclusion; preschool; preschool teacher; special education; special needs; exkludering; förskola; förskollärare; inkludering; specialpedagogik; speciella behov; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER

  5. 5. Somliga går med trasiga fötter, säg varför är det så? : Kängor till soldater, kängor till systemet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Peter Lovén; Joakim Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Combat boots; Combat boot modell 90; Combat boot modell 08; marsch fracture; stress fracture; procurement; MK507; material supply for ”jägare”-units.; Kängor; Känga 90; Känga 08; Marschfraktur; Stressfraktur; Upphandling; MK507; Materieltillförsel jägarförband;

    Sammanfattning : En armé marscherar på sin mage skall Napoleon Bonaparte ha yttrat, men hur är det med fötterna och ännu mer specifikt, skorna som soldaterna marscherar i.I en tid av snabba anskaffningar av materiel för olika insatsområden och specifika uppgifter inom ramen för internationella uppdrag för den svenska Försvarsmakten bär i många fall huvuddelen av arméns förband en känga som endast passar 6 av 10 i sin läst. LÄS MER