Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. LÄS MER
2. Logopeders psykosocialaintervention för personermed afasi
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : SAMMANFATTNING Det finns ett stort behov av psykosociala insatser för personer med afasi (PMA); docksaknar många logopeder kunskap om logopedisk psykosocial intervention för PMA. Enkunskapsöversikt i ämnet vore därför önskvärt. LÄS MER
3. En jämförelse av expressiv fonologisk förmåga hos barn remitterade till logoped och en åldersmatchad kontrollgrupp
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : The phonological system can be described and analyzed on three levels; word, syllable and segment. The non-linear nature of the system enables an analysis from different viewpoints on phonology. LINköpingsUnderSökningen (LINUS) is a phonological test for children between the ages of 3 to 6 years which enables a non-linear analysis. LÄS MER
4. Tolkförmedlad logopedisk språkbedömning av flerspråkiga barn : En kvalitativ studie utifrån metoden Conversation Analysis och semistrukturerade intervjuer
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och OtorhinolaryngologiSammanfattning : It would be favorable, during the clinical assessment of language in multilingual children, if the speech-language-pathologist (SLP)spoke all the languages of the child. This is, however, not always possible, hence the need for interpreter-mediation. LÄS MER
5. Barns nybesök hos logoped för utredning av tal och språk : En studie av vårdnadshavares förväntningar och upplevelser
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : It is important to know patients’ expectations and experiences concerning their medical visits in order to facilitate health care improvements (Socialstyrelsen, 2006; Sveriges kommuner och landsting, n.d.). LÄS MER