Sökning: "speech feedback"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden speech feedback.

  1. 1. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chantana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :AAC; linguistic vulnerabilities; multilingualism; multilingual children; picture cards; preschool; participation; participation model; AKK; bildstöd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flerspråkighet; flerspråkiga barn; förskola; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER

  2. 2. “Every Time You Call Me Crazy I Get More Crazy”: Sylvia Plath, Taylor Swift, and Confessional Performances

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Kajsa Reinholdsson; [2023]
    Nyckelord :Sylvia Plath; Taylor Swift; biographical performativity; mad studies; mad theory; auto biography; confessional poetry; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This thesis explores the works and personas of Sylvia Plath and Taylor Swift and analyses the popular conflations of their real lives and their works. Jon Helt Haarder’s theory of biographical performativity is introduced to analyse the threshold aesthetics between reality and art and investigate the feedback loops between oeuvres andlives as well as the interpretation of these in the public sphere. LÄS MER

  3. 3. Va äre fö feL på å skrive och taLe mä diaLekt? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare förhåller sig till elevers dialektala inslag i tal och skrift i ämnet svenska

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Andersson; [2022]
    Nyckelord :dialekt; bedömning; betyg; talspråk; skriftspråk; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : This study is based on the spoken and written dialectal expressions which I encountered  among students during my practical period in school. The aim of this study is to investigate how many spoken and written dialectal expressions are used by students and, at the same time, if these dialectal expressions may influence Swedish teachers in the assessment process. LÄS MER

  4. 4. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Framför ditt tal med energi! : En läromedelsgranskning av vad som anses känneteckna god icke-verbal kommunikation vid muntliga framföranden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Evelina Adolfsson; [2021]
    Nyckelord :Actio; non-verbal communication; public speaking; rhetoric; the five canons of rhetoric; Actio; muntliga framföranden; retorik; kroppsspråk; icke-verbal kommunikation; den retoriska arbetsprocessen;

    Sammanfattning : Previous studies show that students are often expected to speak in front of a group, but they receive little guidance on how they should proceed. The aim of this essay is to contribute to the area by a critical examination of the advice and exercises that appear in six textbooks for the Swedish subject in upper secondary school. LÄS MER