Sökning: "speech sound disorders"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden speech sound disorders.

  1. 1. Prestation på nonordsrepetition hos barn med kvarstående talstörning efter 6 års ålder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Josefine Sigvant; Matilda Rane; [2021-02-12]
    Nyckelord :nonordsrepetition; PPC; auditiv diskrimination; orofacial funktion; talstörning; nonword repetition; PPC; nonword discrimination; orofacial function; speech sound disorders;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande magisteruppsats var att undersöka prestation på nonordsrepetition hos 58 barn i åldrarna 6:0–16:8 med kvarstående talstörning. Nonordsrepetitionen gjordes med nonord ur Nya Nelli, transkriberades och bedömdes binärt samt i procent korrekta fonem. LÄS MER

  2. 2. Förståelighet hos barn med avvikande tal bedömda av lyssnare med svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Jenny Lam; Rikard Olsson; [2017-08-11]
    Nyckelord :förståelighet; lyssnare; flerspråkighet; inlärningsålder; talavvikelser; intelligibility; listener; multilingualism; age of acquisition; speech sound disorders;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att undersöka förståelighet hos barn med avvikande tal i förhållande till lyssnares språkbakgrund. Fyrtioåtta deltagare lyssnade på och transkriberade ord som repeterats av barn med talavvikelser. LÄS MER

  3. 3. Röst som håller : Samband mellan efterklangstid och lärares röstbelastning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)

    Författare :Karin Sundström Lillberg; Johan Rosén Månsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läraryrket kräver mycket av rösten och sjukfrånvaro relaterad till röstbesvär är högre hos lärare än hos andra yrkesgrupper. Efterklangstid kan påverka risken för besvär. I Region Skåne anpassas efterklangstiden i klassrum där hörselskadade elever skall delta i undervisningen efter regionens Hörselenhets riktlinjer. LÄS MER

  4. 4. Standardisering av talperceptionstestet Lyssna-Säg : Diskrimination och identifikation av svenska konsonantkontraster i betingelserna tyst och babbel hos typiskt utvecklade barn

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Karin Enqvist; Martina Sundström; [2015]
    Nyckelord :speech perception; auditory discrimination; standardization; speech in babble; children; talperception; auditiv diskrimination; standardisering; tal i babbel; barn;

    Sammanfattning : Nedsatt talperception förekommer hos flera grupper barn som besöker audiologisk och logopedisk klinik. Dessa är exempelvis barn med språkstörning, barn med kognitiva nedsättningar, barn med hörselnedsättningar och barn med (centrala) auditiva bearbetningsnedsättningar (CAPD). LÄS MER

  5. 5. Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC) för skolbarn med komplexa uttalssvårigheter : - en interventionsstudie

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Linnéa Cooke; Jenny Wennerberg; [2012]
    Nyckelord :speech sound disorders; Childhood Apraxia of Speech CAS ; treatment; Dynamic Temporal and Tactile Cueing DTTC ; school-age children; imitation; uttalssvårigheter; verbal dyspraxi; behandling; Dynamic Temporal and Tactile Cueing DTTC ; skolbarn; imitation;

    Sammanfattning : Många barn har svårt att tillägna sig ett korrekt uttal och de kan uppvisa olika typer av uttalssvårigheter. Termen verbal dyspraxi används då uttalssvårigheterna är neurologiskt orsakade och den motoriska planeringen och/eller programmeringen av talets rörelsesekvenser är nedsatt. LÄS MER