Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER
2. En teknisk lösning för att spegla vårdbehov mot antal personal inom äldreomsorgen : En kvalitativ studie om hur en Business Intelligence dashboard kan användas för att visualisera vårdbehovet inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Ett ökat vårdbehov hos våra äldre i kombination med en fortsatt personalbrist inom äldreomsorgen på många ställen i Sverige kräver en fortsatt digital utveckling inom hälso- och sjukvården, för att på ett effektivt sätt kunna möta det växande vårdbehovet. De senaste åren har intresset för Business Intelligence ökat inom just hälso- och sjukvården, och nya verktyg som kan implementeras för att effektivisera och förbättra vårdkvalitén är under ständig utveckling. LÄS MER
3. Om skolan ska vara en spegling av vår tid - vad säger det om dagens samhälle? : En kvalitativ fallstudie om förutsättningar för, och implementeringen av, sexualundervisningen i Lgr22
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
4. Kreditbetygen i fokus : En studie om kreditbetygens inverkan på kommersiella fastighetsbolag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Kreditvärderingsinstituten marknadsför sig som oberoende aktörer som ska vägleda investerare att övervinna informationsasymmetrier på kapitalmarknaden. Kreditvärderingsinstituten har på det sättet skaffat sig en framträdande roll på kapitalmarknaden. LÄS MER
5. Sociala medier – en spegling av verkligheten? : Hur maktförhållanden och sexistiska ideal avspeglas på TikTok när gränsen mellan privat och offentligt suddas ut
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studien syfte är att undersöka hur olika klipp på Tiktok kan spegla maktförhållanden och sexisitiska ideal, med ett intresse för att se hur oentliga och privata sfären svävar samman och inuerar beetenden på TikTok. Det empiriska material för studien är baserat på en kvalitativ sociosemiotisk analys av 10 utvalda videoklipp på TikTok, där vi vill förstå olika teckens betydelse utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER