Sökning: "spegling"
Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade ordet spegling.
21. Mål och medel i tvåspråkigförskoleverksamhet : En kvalitativ studie om pedagogers arbete för att främja det finska och svenska språket samt kulturen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Kommuner som ingår i förvaltningsområden ska kunna erbjuda barn med finsk härkomst förskola som är helt eller delvis på finska. Främjandet av det finska och svenska språket understryks även i läroplanen för förskolan då barn som tillhör de nationella minoriteterna ska erbjudas språkutveckling av minoritetsspråket samt främjande av den kulturella utvecklingen. LÄS MER
22. Den osynliga : En analys av utanförskapet i Maria Gripes Agnes Cecilia – en sällsam historia
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka utanförskapet som tema i Maria Gripes Agnes Cecilia – en sällsam historia (1981). Uppsatsen analyserar hur romankaraktärernas utanförskap hänger samman med deras utveckling samt hur detta kan kopplas till den kvinnliga utvecklingsromanen som genre. LÄS MER
23. Gryningsräder, husrannsakningar och beslag vid marknadsmissbruk : En analys av rättighetsskyddet för juridiska personer vid vissa undersökningar och tvångsåtgärder utförda av Finansinspektionen och Ekobrottsmyndigheten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
24. Min historia är också din historia : Interkulturella perspektiv i den mångkulturella skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Skolverksamheterna i Sverige är en spegling av samhället där sociala och kulturella möten frodas och ska hjälpa elever att utveckla förståelsen för en kulturell mångfald i en globaliserad värld. Historieundervisningen ska bidra till att elever får förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadsätt. LÄS MER
25. Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka vilka uppfattningar F-3 lärare har om ämnesintegrering. Två frågeställningar har mynnat ut från detta syfte. LÄS MER