Sökning: "spel data ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden spel data ungdomar.

  1. 1. Med framtiden som insats? : En sambandsanalys om ungdomars spel om pengar

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Viktor Bergvall; Vendela Danielsson; [2023]
    Nyckelord :youth; gambling; parents; school; friends; mental health; ecological systems theory.; ungdomar; spel om pengar; föräldrar; skola; umgänge; psykisk hälsa; ekologisk systemteori.;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine the association between different life areas and youth’s engagement in gambling. The life areas focused in the study were relationships with parents, school, friends and mental health. LÄS MER

  2. 2. Vad spelar det för roll? : En studie om spel som redskap i ämnet Moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Aderhold; [2022]
    Nyckelord :Spel; kommunikativ förmåga; lärandeteori; enkät; undervisning; språk; tyska; moderna språk; ungdomar; redskap; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetes undersökning är att fördjupa kunskapen om hur, när och varförspel används i (modern) språkundervisning samt hur spel påverkar elevernas lärande. Istudien analyserades och diskuterades befintliga hypoteser kring spel som inlärningsredskapi jämförelse med insamlat data av en digital enkätundersökning av 24 språklärare och derasattityder till spelets användning under deras lektioner. LÄS MER

  3. 3. Using Gameplay, Storytelling and Pastiche Scenarios in Interaction Design to Improve Adolescent Knowledge on Sexual Consent

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Melissa Sallinen Obrou; [2020]
    Nyckelord :sex; design; consent; adolescents; pastiche;

    Sammanfattning : In this paper I evaluate how storytelling and gameplay in interaction design can be used to broaden the view on consent communication among adolescents. There are varying definitions of how sexual consent should be communicated. Among them are the advocacy model, “no means no”, and affirmative consent, “yes means yes”. LÄS MER

  4. 4. Digitala spel : En kvalitativ studie om E-sportspelares erfarenheter från karriär och upplevd hälsa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ivan Szilagyi; [2017]
    Nyckelord :e-sport; folkhälsa; kvalitativ studie; välbefinnande; spelvanor;

    Sammanfattning : Ungdomar och unga vuxna är de främsta användarna av digitala spel och även de främsta entusiasterna av fenomenet E-sport. Spelvanor är av betydelse då studier har påvisat att det finns determinanter, både fysiologiska och psykologiska som kan påverka individens välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. SPELVANOR I RELATION TILL TRIVSEL I SKOLAN, SKOLK OCH HÄLSA : En populationsbaserad studie bland ungdomar i Västmanland

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jessica Lennvall; [2016]
    Nyckelord :Adolescents; Cross sectional study; Health; Online gaming; Hälsa; Online spel; Tvärsnittsstudie; Ungdomar.;

    Sammanfattning : Background; It is important from a public health perspective to gain a greater understanding of young people's daily lives, their living conditions and lifestyles to promote for a healthy future.  Today is online gaming a large part of young people's daily lives, however, online games especially MMORPGs (Massively multiplayer online role-playing game) are more prominent in the case of a problematic gaming. LÄS MER