Sökning: "spel relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden spel relationer.

  1. 1. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  3. 3. ICKE-LINJÄRITET I LINJÄRA SPEL : Hur påverkar designmönster spelarens uppfattning av icke-linjäritet i spel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Dahlheim; Hirad Salmend; [2023]
    Nyckelord :Icke-linjär; Linjär; Autonomi; Utforskning; Level design; Game design;

    Sammanfattning : En undersökning utfördes av hur väl designmönster som fokuserar på autonomi och utforskning skapar uppfattning av icke-linjäritet hos spelare. Genom användningen av tidigare undersökta mönster och principer inom level design skapades en artefakt i form av ett datorspel med tre nivåer som undersökte dessa designmönster. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar sociala relationer de val en spelare gör i sitt spelande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Dennis Johnsson; Melker Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brädspel; bekantskap; interaktioner; game theory; gruppdynamik;

    Sammanfattning : Hur spelare interagerar med varandra inom digitala spel och brädspel är ett område inom spelforskning som endast är ytligt utforskat. Denna studie tar inspiration från studien av Zhang, Liu, och Shi (2012) och undersöker hur sociala relationer i form av bekantskap påverkar en grupps interaktioner inom ett brädspel. LÄS MER

  5. 5. Kärlek för den som inte finns : En undersökning av attraktion och känslor för fiktionella kärleksintressen i visual novels

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Maja Wallemyr; [2022]
    Nyckelord :Kärlek; visual novel; parasociala relationer; feminina intressen;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt känslor av attraktion och kärlek till fiktiva karaktärer i Visual Novels. Det är en genre av spel riktad specifikt till kvinnor och som går ut på att uppleva romantiska förhållanden med manliga karaktärer. Till studien har en kort Visual Novel skapats för att spelas igenom a frivilliga, anonyma deltagare. LÄS MER