Sökning: "spel som läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden spel som läromedel.

  1. 1. Pedagogiska spels inverkan på elevers begreppsinlärning i matematikundervisningen : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Arvidsson; Evelina Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Begreppsinlärning; matematik; pedagogiska spel;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten tar sitt ursprung utifrån den politiska samhällsdebatten som lyfter fram att matematikundervisningen måste förbättras samtidigt som måluppfyllelsen för elever i grundskolan måste höjas. I en rapport från Skolverket (2012) framgår det att elevers resultat i matematik har minskat sedan 1990-talet. LÄS MER

  2. 2. Spel som läromedel i matematikundervisning : en forskningsöversikt om vilka spel som rekommenderas i spelbaserad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Markus Joelsson; [2023]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; matematik; kunskapsinlärning; spel;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att redogöra för vilka spel som används inom matematikdidaktisk forskning som undersöker effekterna av spelbaserat lärande på kunskapsutveckling i matematiska. Utöver att redogöra vilka spel som används analyseras även vissa egenskaper spelen i forskningen har: om de är analoga eller digitala och om de utvecklats i pedagogiskt eller i underhållande syfte. LÄS MER

  3. 3. Digitalt är historien alltid närvarande : En litteraturstudie om digitala spel som läromedel i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Lund; [2023]
    Nyckelord :Digital games; game-based learning; use of history; history-based games; teaching aids;

    Sammanfattning : Research shows an increased interest in the use of both educational- and commercial games in the classroom. This increased interest in digital games and the potential of game-based learning may not come as a surprise due to the constant digitization in schools. LÄS MER

  4. 4. Spel som läromedel : En historiedidaktisk undersökning om historiebaserade datorspel på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Filip Andersson Leman; [2023]
    Nyckelord :History didactics; History-based games; Europa Universalis IV; Use of history; Respondent survey; Historiedidaktik; Historiebaserade spel; Europa Universalis IV; Historiebruk; Respondentundersökning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the popular computer game Europa Universalis IV and how the use of history looks inside the game and its potential use during lessons.There is also a second purpose to this study and it is to shine some light on how students between the ages of thirteen and fifteen think about history-based videogames and their use in a classroom situation. LÄS MER

  5. 5. Faktorer som påverkar resultatet på detnationella provet i matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärobok, förberedelser, lärarens arbetserfarenhet och provresultat i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Sandström Döse; Julia Runnemalm; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; nationella provet; resultatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Matematikundervisningen utgår i stor utsträckning ifrån en lärobok. Det är rektorers ansvar att säkerställa att lärare kvalitetssäkrar de läromedel, och bland dem, denlärobok, som används. Tidigare fanns det en statlig läromedelsgranskning som granskade läroböckerna, vilken avvecklades 1991. LÄS MER