Sökning: "spel ungdomar digital"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden spel ungdomar digital.

  1. 1. Vad spelar det för roll? : En studie om spel som redskap i ämnet Moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Aderhold; [2022]
    Nyckelord :Spel; kommunikativ förmåga; lärandeteori; enkät; undervisning; språk; tyska; moderna språk; ungdomar; redskap; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetes undersökning är att fördjupa kunskapen om hur, när och varförspel används i (modern) språkundervisning samt hur spel påverkar elevernas lärande. Istudien analyserades och diskuterades befintliga hypoteser kring spel som inlärningsredskapi jämförelse med insamlat data av en digital enkätundersökning av 24 språklärare och derasattityder till spelets användning under deras lektioner. LÄS MER

  2. 2. Digitala fritidsaktiviteters inverkan på ungdomars litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mia Pudaric; Astrid Påhlman; [2021]
    Nyckelord :akademisk prestation; datorspel; digitala fritidsaktiviteter; fritidsaktiviteter; fritidsläsning; genrer; högkonsumtion av medier; litteracitet; läsförståelse; medieanvändande; modersmålsundervisning; multiplayer-spel; online-spel; singleplayer-spel; socioekonomisk status; språkförmåga; TV; TV-program; underhållning; vokabulär;

    Sammanfattning : Vi har i denna kunskapsöversikt sammanställt och analyserat ett tiotal vetenskapliga studier för att försöka kartlägga ett eventuellt samband mellan ungdomars litteracitet och TV-tittande samt datorspelande. Dessa aktiviteter har blivit vanligare de senaste åren medan läxläsning och läsning av skönlitteratur har blivit mer ovanligt. LÄS MER

  3. 3. Digitala Droger : Mental Ohälsas Representation

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Robin Klint; Kristoffer Georges; [2020]
    Nyckelord :Droger; missbruk; abstinenssyndrom; extern part; spelmekanik; estetik;

    Sammanfattning : Följande studie skapades av två spelstudenter från Blekinge Tekniska Högskola och är avsedd att behandla området missbruk och de effekter som kan påverka en individs mentala hälsa. Studien kommer att utformas genom ett digitalt spel och syftar till att lära ungdomar effekterna av droger. LÄS MER

  4. 4. Posture Positive : konceptdriven designforskning som undersöker spel som en möjlig lösning för ungdomars hållningsproblem

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Tanja Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Human computer interaction; posture awareness; posture training; posture detection; calm technology; gamification; motivational technology; application; wearable technology; gyro sensor; Människa-datorinteraktion; hållningsmedvetenhet; hållningsträning; hållningsmätning; lugn teknologi; gamification; motiverande teknik; applikation; bärbar teknik; gyro sensor;

    Sammanfattning : Med en ökad användning av digitala enheter i samhället ser vi också att fler drabbas av hållningsrelaterade hälsobekymmer. Ungdomar är särskilt drabbade även om de i många fall är omedvetna om det, men knappt ingen forskning fokuserar på den här målgruppen och deras behov. LÄS MER

  5. 5. Creative Coding with Animations - An Application to Attract Children to Tech

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emilia Elm; Niklas Persson; Emma Tysk; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitalization is expanding rapidly and is incorporated in almost all businesses and work fields. While digital applications are a crucial part of our daily lives, the IT industry is homogeneous and has lack of diversity. It becomes a problem when a homogeneous group develops solutions for the entire population. LÄS MER