Sökning: "spel"

Visar resultat 1 - 5 av 2944 uppsatser innehållade ordet spel.

  1. 1. STEREOTYPER I FOTBOLLEN – SOM ETT SPEL MED VINNARE OCH FÖRLORARE - En kvalitativ språkanalys om kommentatorers rapportering ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marion Lindström; Elsa Nilsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Stereotyper; genus; intersektionalitet; fotboll; kommentatorer; jämställdhet; journalistik; kommunikation;

    Sammanfattning : Executive summary Football is one of the most popular sports in the world, where many people play, or at least watch the sport. Originally, the sport has been mostly played by men, which has contributed to an unequal football industry. Mainly, the industry is unequal when it comes to gender, ethnicity, sexuality, etcetera. LÄS MER

  2. 2. Sea of Unity – Ett spel för samarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Izabell Arvidsson; Markus Grahn; Oskar Pålsson; Kevin Tan Quach; Malin Rosén; Kevin Rylander; [2023-03-03]
    Nyckelord :Samarbete; 4in1; Asymmetri; Speldesignmönster; Unity;

    Sammanfattning : The most popular games nowadays, both single and multiplayer, are often focused on individual achievements instead of the whole team’s accomplishment. This paper aims to explore how to make a game that is designed with cooperation in mind and how to implement it in 4in1-game. LÄS MER

  3. 3. DIFFERENTIAL OUTCOME TRAINING AND HUMANOID ROBOT FEEDBACK ON A VISUOSPATIAL GAMIFIED TASK: An experimental study investigating learning, affective social engagement cues and cognitive learning strategies

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Alva Markelius; Sofia Sjöberg; [2023-02-01]
    Nyckelord :Human-robot interaction; gamified memory task; dementia; differential outcome theory; Furhat; engagement; digitalised treatments; robot assistance;

    Sammanfattning : By combining Differential Outcome Training (DOT), the usage of unique stimulus-response pairings, and feedback from a humanoid simulated robot (SDK) this study aims to improve learning performance of subjects on a visuospatial gamified memory task. This is achieved by using the SDK as an interface for an algorithm that provides audiovisual, reinforcing feedback promoting engangement in a new dyadic setup for a gamified task. LÄS MER

  4. 4. Digitala lärspel i matematikundervisningen : En litteraturstudie om digitala lärspels påverkan på elevernas motivation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärspel; motivation; engagemang; lärande; matematik; årskurs 4–6; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Digitala inslag har idag en stor roll i skolan, men inom matematik klamrar lärare sig fast vid traditionella undervisningsmetoder. Samtidigt tryter motivationen för matematik hos mellanstadieelever. För att öka motivationen inom matematik uppmanas lärare att utgå från elevernas intresse. LÄS MER

  5. 5. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER