Sökning: "spel"

Visar resultat 11 - 15 av 3159 uppsatser innehållade ordet spel.

  1. 11. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  2. 12. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  3. 13. Det marknadsföringsrättsliga skyddet för barn och unga : En undersökning av möjligheterna till restriktivare marknadsföring av alkohol, spel och tobaksfria nikotinprodukter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anni Rundgren; [2024]
    Nyckelord :Marknadsföring; barn; unga; alkohol; spel; tobaksfria nikotinprodukter;

    Sammanfattning : Barn och unga utgör idag en attraktiv konsumentgrupp i fråga om marknadsföring. Marknadslandskapet har blivit allt mer individualiserat och sker till stora delar online och på sociala medier, där barn och unga har en hög närvaro. LÄS MER

  4. 14. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Mikaela Thorvall; [2024]
    Nyckelord :marknadsföring; miljöpåståenden; grön marknadsföring; greenwashing;

    Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER

  5. 15. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER