Sökning: "spelanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet spelanalys.

  1. 1. ADAPTIV MUSIK I SPEL : En undersökning på hur adaptiv musik påverkar spelupplevelsen och i vilka spelmoment adaptiv musik föredras över linjär musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Moa von Schéele; Martin Weidenborn; [2023]
    Nyckelord :adaptiv musik; immersion; combat; open world;

    Sammanfattning : Musik i spel är ofta linjär trots att adaptiv musik har bevisats ge spelare en förstärkt inlevelse i spel. Detta arbete fokuserade på att undersöka samband mellan adaptiv musik och i vilka spelmoment sådan musik används. LÄS MER

  2. 2. GAME FEEL INOM 2D-PLATFORMERS : En studie av game feel tekniker som används inom 2D-platformers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oliver Malinaric; [2023]
    Nyckelord :game feel; realtidskontroll; 2D-platformers; spelupplevelse; spelanalys;

    Sammanfattning : I detta arbete studerades hur olika tekniker för att förstärka game feel av realtidskontroll inom spel, delvis generellt men också specifikt kopplat till 2D-platformers, användes inom spel av den genren. Bakgrundskapitlet beskriver vad game feel är och hur det upplevs. LÄS MER

  3. 3. Narrativa strukturer i videospelet God of War : Ett utforskande av möjligheten att använda svenskämnets litterära analysverktyg i en spelanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Helena Karlsson Pacheco; [2020]
    Nyckelord :Narratologi; reader-response; textuniversum; narrativ fantasi; videospel; litteraturundervisning; svenska;

    Sammanfattning : Det finns i skrivande stund en ökad efterfrågan på videospel i litteraturundervisningen i svenskämnet. För att inkluderingen ska ske friktionsfritt underlättar det att kunna använda analysverktyg som redan är vedertagna för svensklärare. LÄS MER

  4. 4. Den ansiktslösa skräcken

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Pontus Hedenberg; Emil Ljungcrantz; [2018]
    Nyckelord :Horror; antagonist; level-design; architectural; atmosphere; norms; Skräck; antagonist; level-design; arkitektonisk; atmosfär; normer;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete uppmanar till att upplysa andra kreatörer om normkreativitet inom skräckgenren. Denna genre har kommit att bli ständigt upprepande när det kommer till vissa skräckelement. LÄS MER

  5. 5. Pika Pika? Pikachu! : En kvalitativ spelanalys av de socialt uppmuntrande designelementen i Pokemon Go.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Per Stoor; [2017]
    Nyckelord :Pokemon Go; socialt beteende; omgivningsbaserade spel;

    Sammanfattning : This paper is about how the location based game Pokemon Go motivates players to play the game outdoors and defining the games design principles and how they encourage social interaction between players. The paper has made use of three different qualitative data gathering methods, a brief ethnographical field study, semi structured interviews and an analysis based on theoretical frameworks used for conducting research about video games. LÄS MER