Sökning: "spelarupplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet spelarupplevelse.

  1. 1. Exploration of Sound Design and Sound Representation Techniques for Improving Inclusiveness, Player Performance, and Player Experience in Video Games

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Benjamin Esdor; [2023]
    Nyckelord :Sound Design; Audio Cues; Video Games; Inclusiveness; Visual Impairment; Deaf and Hard of Hearing; Ljuddesign; Ljudsignaler; Videospel; Inkludering; Synskadade; Döva och hörselskadade;

    Sammanfattning : This study aimed to explore sound design and sound representation techniques to strengthen the inclusion of players with sensory disabilities alongside non-disabled players. Additionally, it aimed to identify characteristics in inclusiveness components for video games. LÄS MER

  2. 2. Spelarupplevelse i MOBA-spel : Betydelsen avtävling, lagarbete och mästerskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar spelarupplevelser inom Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)-spel, med fokus på tävling, lagarbete och mästerskap. Genom djupgående intervjuer har en kvalitativ analys genomförts för att belysa sambandet mellan spelbalans, kommunikationsverktyg och stödsystem för spelare. LÄS MER

  3. 3. Player experience from 3D game components : A theoretical and empirical look at computer graphics in practice

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Hjalmar Wilander; [2019]
    Nyckelord :Player experience; computer graphics; video game; game;

    Sammanfattning : There is currently little research about how the aesthetics of a game affects the perceived PX. Especially, the aesthetics of the individual 3D game components, such as characters, enemies and environmental objects. This thesis project studies different design principles and approaches to create 3D game components. LÄS MER

  4. 4. Shared Augmented Reality : Developing a Multiplayer AR Mobile Game to Study Playability

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Emil Sundström; [2019]
    Nyckelord :Augmented Reality; AR; Usability; Playability; Testing; Evaluating; Game; Multiplayer;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate if the Pervasive GameFlow Model is suitable for evaluating Player Experience in Augmented Reality games. The work has described a definition of Augmented Reality, how it generally operates and reviewed common challenges when developing Augmented Reality applications. LÄS MER

  5. 5. Ljuddesignens påverkan på spelarupplevelse : En utforskande analys av ljuddesigners arbetsmetoder och den resulterande ljudbildens effekter på spelupplevelse

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för elektronikkonstruktion

    Författare :Olof Pettersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka sambandet mellan spelljuddesigners arbetsmetoder, målsättningar och tankegångar under produktionstiden och hur ljudbilden i det slutgiltiga spelet upplevs av såväl publik som speljournalister. En enkät med frågor om ljudet i utvalda spel skickades ut och tog emot över hundra svarande och recensioner samlades i och sammanställdes för att få en bild över vad allmänheten ansåg om spelens ljud. LÄS MER