Sökning: "speldesign och analys"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden speldesign och analys.

  1. 1. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  2. 2. Recreating the aesthetic experience of Orwell’s book nineteen eighty four as a Tabletop roleplaying rule set : A systemic perspective on rules as the aesthetic space in Oceania 2084

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Johan Eriksson; [2023]
    Nyckelord :tabletop roleplaying games; abstraction; game design; design process; semiotics; iterative design; aesthetics; symbols;

    Sammanfattning : By examining the results of an iterative design process, specifically a tabletop roleplaying game, Oceania 2084, this thesis aims to formulate a generalizable design process applicable when translating a work of fiction into a ruleset. The object that was translated into a ruleset was the book Nineteen Eighty-Four written by George Orwell in 1949. LÄS MER

  3. 3. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  4. 4. What makes a cozy game? : A study of three games considered cozy

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Alva Wäppling; Lovisa Walchshofer; Rebecka Lewin; [2022]
    Nyckelord :games; cozy games; a short hike; unpacking; gris; game genres; cozy aesthetic; spel; cozy spel; a short hike; unpacking; gris; spelgenrer; mysig estetik;

    Sammanfattning : In recent years the video game industry has seen a rise of the term “cozy games”. In an attempt to explore this new term, this thesis closely looks into three games commonly associated with the label – A Short Hike, Unpacking, and GRIS – to find the essence of what makes them be perceived as cozy. LÄS MER

  5. 5. Grand Strategy Games and Economies : The Effect of Complexity on Gameplay

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Mikhail Nevill; Ludvig Sahlén; [2022]
    Nyckelord :Civilization V; Game Economy; Grand Strategy Games; System Design; Victoria II; Civilization V; Grand Strategispel; Spelekonomi; Systemdesign; Victoria II;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis’s purpose was to determine how the complexity of economic systems invideo games affect the gameplay of said video games, Victoria II (Paradox Interactive AB,2010) and Civilization V (Take-Two Interactive Software, Inc, 2010). This was done by askingthe research question: “How does the complexity of economic systems in grand strategygames affect gameplay?“. LÄS MER