Sökning: "speldesign"

Visar resultat 1 - 5 av 302 uppsatser innehållade ordet speldesign.

  1. 1. Förebådan i spel : För mer än bara narrativet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Edwin Granström; [2020]
    Nyckelord :mekanisk förebådan; förebådan; spelvana; upplevelse; förståelse;

    Sammanfattning : Khalifa, Silva och Togelius (2019) beskriver ett antal vanliga koncept som tillämpas i speldesign, ett av dessa är mekanisk förebådan. Konceptet innebär att en spelare först introduceras till ett problem eller hinder som de senare i spelet kan lösa genom ett nytt föremål eller ny förmåga. LÄS MER

  2. 2. Visualization in games: How is health and health-changes visualized in games? : An analysis of game graphics in current games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik; Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Jonathan Karlén; Oscar Sandell; [2020]
    Nyckelord :Video game graphics; visuals; recent games; game design; content analysis; Videospel spelgrafik; grafik; nutida spel; speldesign; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The following study investigates how recent games (2014 - 2018) visualize health and health changes, with a focus on the player character’s health, the player character taking damage and the graphical user interface (GUI). 50 games were coded via gameplay videos on YouTube and then analysed. LÄS MER

  3. 3. From conceptual level to playable game : An exemplary investigation of applying game design theory to practice through the process of design and development

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign; Uppsala universitet/Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign

    Författare :Elias Faltin; Mikael Ferroukhi; [2020]
    Nyckelord :Reflective Game Design; Digital Games; Game learning; Audiovisual communication; Purposeful Game Design; Disruptive Game Design; Serious Games;

    Sammanfattning : The reflective game design theory outlined by Rilla Khaled (2018) argues for designing disruptive experiences to promote reflection within the player. We decided to design and produce a game based on her theory to then engage with Khaled’s theory critically. LÄS MER

  4. 4. Dark Design Patterns in Coin Master : An In-Depth Game Analysis

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign; Uppsala universitet/Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign

    Författare :Saša Džigurski; Jesper Karbing; [2020]
    Nyckelord :Dark Design Pattern; freemium; mobile game; game mechanic; manipulation;

    Sammanfattning : In this study we will investigate the evolution of manipulative and experientially devaluative business practices in the mobile game industry from the perspective of game designers. The focus will be placed on the use of Dark Design Patterns defined in previous research by Zagal et al. LÄS MER

  5. 5. Hur tar man sig framåt? : En användarstudie av ett rörelsebaserat mobilspel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Alva Lindhagen; [2020]
    Nyckelord :game design; interaction; gamification; movement; training; squat; usability; Speldesign; interaktion; rörelse; inomhusträning; benböj; användbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste tjugo åren har videospelsindustrin blomstrat och med det har det skett en ökning i antalet artiklar publicerade inom ämnet. Utvecklingen har följts av intresset för rörelsebaserade spel, där målet är att den som spelar ska utföra fysisk aktivitet samtidigt som denne har roligt. LÄS MER