Sökning: "speldesign"

Visar resultat 1 - 5 av 278 uppsatser innehållade ordet speldesign.

  1. 1. Speldesign för lärande : Speldesignens byggblock applicerade på musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Oliver Augustsson; [2020]
    Nyckelord :pedagogy; games; game design; design; design theory; music; pedagogik; tv-spel; speldesign; design; designteori; musik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet är undersöka hur speldesign kan användas som resurs för design av musikundervisning. I bakgrunden presenteras vad lärare, eleven och undervisningssituationen kan göra för att påverka elevers studieresultat. Därefter presenteras spel och speldesign med dess olika designgrenar och termer. LÄS MER

  2. 2. Digitala diharar och programmerade pukar: Ett utforskande av spelskapandets potential som akademisk publikationsform samt som verktyg för digitalisering och adaption av kulturarv

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Mimmi Kingdon; [2019-06-25]
    Nyckelord :spel; speldesign; kritiskt skapande; critical making; adaption; adaptionsteori; adaption theory; spelcentrerad designprocess; gamecentric design process; digitalisering; kulturarv; digital humaniora;

    Sammanfattning : In this project I have created a game adaption of Swedish folklore regarding milk hares, to evaluate game design as a viable mode of academic publication, and as a way to preserve, adapt and present cultural heritage. During the making of the game I used a playcentric design process and took inspiration from interaction design. LÄS MER

  3. 3. Spelartypers påverkan på beslutsfattande av valbara belöningar : Baserat på BrainHex-modellen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Clifford; [2019]
    Nyckelord :Speldesign; Personlighetstyper; MBTI;

    Sammanfattning : Denna undersökning ställer spelarketypsmodellen BrainHex under samma kritik som dess grundmodell MBTI (Myers-Briggs type indicator 1962). Kritiken är främst att människan är för komplex för att kategoriseras i dikotomiska grupper samt att kategorin de tilldelas anses vara absolut och inte en preferens. LÄS MER

  4. 4. Looking into possible mental factors that affect professional esports players

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign; Uppsala universitet/Högskolan på Gotland/Institutionen för speldesign

    Författare :Fredrik Nilsson; Jeehyun Lee; [2019]
    Nyckelord :Esports; MOBA; competition; mental pressure; social pressure; team; tournaments;

    Sammanfattning : This paper is studying what kind of mental factors could possibly affect esports players. Qualitative data collection method was chosen for the paper’s method. Thus, we gathered 5 individuals that were, or is in the professional esports scene and interviewed them. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av sparapplikation : En fallstudie om hur man utvecklar en applikation som påverkar människans kognitiva beteende

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik; KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Nicole Othman; Adrian Zakir; [2019]
    Nyckelord :Application; Prototype; Human cognition; Usability test; Motivation; Gamification; Applikation; Prototyp; Mänsklig kognition; Användbarhetstest; Användarupplevelse; Motivation; Spelifiering;

    Sammanfattning : Hos flertalet människor finns en önskan om ett eget sparande, för långsiktiga såväl som kortsiktiga mål. Ser man till dagens bostadsmarknad och i synnerhet Stockholms län, kan det vara svårt för unga vuxna att ta sig in på bostadsmarknaden till följd av att det krävs att man ska ha sparat ihop till en kontantinsats. LÄS MER