Sökning: "spelelement"
Visar resultat 6 - 10 av 82 uppsatser innehållade ordet spelelement.
6. Dark Patterns : Den sura sidan av Candy Crush Saga
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Many mobile games use a user interface designed to get their players to spend more time, money or social engagement within their application. This is done by deliberately misleading or otherwise confusing the user by, for example, making the player lose track of time when playing or by giving rewards to players who spend money or invite their friends into the game. LÄS MER
7. Spelifiering för miljömedvetenhet : En studie om hur applikationer kan engagera användare i hållbara vanor
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Studien går ut på att undersöka hur spelifierade applikationer, det vill säga applikationer som använder sig av spelelement i icke-spelsammanhang, motiverar användare till att leva mer hållbart för miljön. I vår studie har vi studerat applikationen Joulebug genom att låta två olika urvalsgrupper diskutera deras erfarenheter i fokusgruppsintervjuer efter att ha använt applikationen under en veckas tid. LÄS MER
8. DIEGETISKA GRÄNSSNITT OCH IMMERSION I ELEKTRONISKA SPEL
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Immersion är ett tämligen välutforskat område, men de studier som undersöker kopplingen mellan diegetiska gränssnitt och immersion hos spelare har lidit av bristfälliga spelartefakter. Följande studie utnyttjar en spelartefakt som bedömts vara mer passande för att undersöka immersion hos spelare, i syftet att utföra en mer robust undersökning än vad som tidigare gjorts och sätta ett exempel för framtida studier. LÄS MER
9. Spelifierade plattformar i undervisning : En kvalitativ studie av högstadielärares behov och önskemål
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Gamification is about using game elements in non-game contexts.This study examines what teachers want from gamified learningplatforms in order for it to work in their teaching. The aim is tocreate knowledge about teachers' needs for these platforms sothat system developers can design these systems based on theteachers' needs. LÄS MER
10. Gamifications påverkan på engagemang hos anställda
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Gamification har under de senaste åren vuxit i popularitet, inte minst inom arbete. Därför har även forskningen vuxit avsevärt. Forskningen är dock begränsad när det gäller hur gamification påverkar anställdas engagemang. LÄS MER