Sökning: "spelet om"

Visar resultat 1 - 5 av 735 uppsatser innehållade orden spelet om.

  1. 1. Spelet bakom orden : En kvantitativ analys av könsskillnader i fotbollsintervjuer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Klara Mörtel; [2024]
    Nyckelord :gender differences; sports journalism; media representation; football interviews; equality.; könsskillnader; sportjournalistik; medierepresentation; fotbollsintervjuer; jämställdhet.;

    Sammanfattning : I denna c-uppsats utforskas den könsrelaterade dynamiken i medierapportering av svensk fotboll. Studien analyserar videointervjuer från Herrallsvenskan och Damallsvenskan för att avslöja eventuella könsskillnader i sportjournalistik och dess inverkan på samhälleliga normer och värderingar. LÄS MER

  2. 2. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  3. 3. Undisplayed BPM for Engaging Exercise : Using Heart Rate Data in a Lower Body VR Exergame

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Ajsha Caca; Sejke Nord; [2023]
    Nyckelord :Heart rate data; biofeedback; VR; virtual reality; fitness bike; health; Pulsdata; biofeedback; VR; virtual reality; träningscykel; hälsa;

    Sammanfattning : This study has researched the use of undisplayed heart rate data as biofeedback in the contextof a lower body VR exergame using a fitness bike, in collaboration with Ericsson Research.Most of the global population need to exercise more, but describe it as dull and monotonous. LÄS MER

  4. 4. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  5. 5. Analysis of Mutable Game Environments Built on a Tetrahedral Mesh : Tetras, a Potential Alternative to Voxels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Noah Tell; [2023]
    Nyckelord :Voxels; Tetrahedron; Tetrahedral Mesh; Tetrahedralization; Tessellation; Mutable Environment; Editable Terrain; Deformable Environment; Boolean Operations; Real-Time; Computer Games; Computational Geometry; Voxlar; Tetrahedror; Tetrahedralisering; Tessellering; Formbar Terräng; Booliska Operationer; Realtid; Datorspel; Beräkningsgeometri;

    Sammanfattning : Historically 3D game environments have almost always been immutable. Mutable environments are a technical challenge that will affect performance. For games of the future to continue approaching realism, mutable environments are an essential step. LÄS MER