Sökning: "spelgenre"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet spelgenre.

  1. 1. Bland tysta hus och mörka skogar : En slavisk spelgenreanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Felicia Söderström; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; slaviska spel; spelgenre; textanalys;

    Sammanfattning : Spel från andra kulturer har länge varit ett intressant ämne att utforska. Denna kvalitativa textanalys undersöker spelen Pathologic och Darkwood med fokus på hur de presenterar skräckgenren på olika okonventionella sätt. LÄS MER

  2. 2. Skräckspelets klingandes värld : En studie om hur musikalisk ljuddesign påverkar perceptionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marvin Varjus; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; ljuddesign; tv-spel; Das Unheimliche; spelmusik; tystnad; rädsla;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete har undersökt musik och ljuds roll i skräckspel och dess olika komponenter. De perspektiv som lyfts fram utgår från tre olika yrkesroller inom spelbranschen; kompositörer, ljuddesigners och programmerare. LÄS MER

  3. 3. ATT SPELA RIKTIGA SPEL : Vad spelare tycker om att spela incremental-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Måns Olsson; [2023]
    Nyckelord :Incremental-spel; idle-spel; grundad teori; speldesign;

    Sammanfattning : Incremental-spel är en spelgenre som innehåller spel med mycket enkla spelmekaniker (Cutting, Gundry & Cairns 2019). De har utvecklats som satir av trender på spelmarknaden (Bogost 2010; Deterding 2016), och har anklagats för att inte vara riktiga spel (Cutting, Gundry & Cairns 2019; Deterding 2016; Purkiss& Khaliq 2015). LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas spelarens flow om en vägplanerings-AI implementeras : Inverkan av vägplanerings-AI på spelarens flow i tornförsvarsspel jämfört med en linjär väg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Peter Lindberg; [2021]
    Nyckelord :AI; artificiell intelligens; flow; TD; tornförsvar;

    Sammanfattning : Tornförsvar är en lättillgänglig spelgenre för spelare med ingen eller litenspelerfarenhet. I denna studie användes olika vägplaneringsmetoder för att undersöka inverkan på flow. I rapporten diskuteras hur implementationen av en artificiell intelligens som kontrollerar vägplaneringen i ett tornförsvarsspel påverkar spelarens flow. LÄS MER

  5. 5. The iterative construction process of a spectator interface for Competitive Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) Game : What to consider when designing a spectator interface

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Te Hua Tseng; [2021]
    Nyckelord :MOBA; Spectator interface; Spectatorship; Esport; League of Legends; Design guidelines; Design principles; Competitive gaming;

    Sammanfattning : Electronic sport or esport is a trend that involves playing competitive video games professionally. Traditional sports and esport have been compared to each other because of their similarities. Esport has grown in terms of viewership. Every year more spectators get interested and the number rises. LÄS MER