Sökning: "spelifierad undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden spelifierad undervisning.
1. Levla upp! : Motivationshöjande spelifiering av kreativa processer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Studien som presenteras i föreliggande uppsats syftar till att undersöka spelifiering av kreativa processer utifrån tre frågeställningar: (1) på vilket sätt arbetar läraren för att främja motivationen hos eleverna i sin skapandeprocess, (2) kan man förstå lärarens upplägg som spelifiering, och i så fall på vilket sätt, och (3) vilka effekter har lärarens upplägg på motivationen hos elever som befinner sig i kreativa processer? Bakgrunden till detta undersökningsområde utgörs dels av motivationens betydelse för barn och unga som befinner sig i skolans värld. Frågan om motivation spelar en viktig roll när det exempelvis kommer till frånvaroproblematik, ett alldeles för starkt betygsfokus och passivitet i skolarbetet. LÄS MER
2. Spelifierade plattformar i undervisning : En kvalitativ studie av högstadielärares behov och önskemål
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Gamification is about using game elements in non-game contexts.This study examines what teachers want from gamified learningplatforms in order for it to work in their teaching. The aim is tocreate knowledge about teachers' needs for these platforms sothat system developers can design these systems based on theteachers' needs. LÄS MER
3. Spelifierade textsamtal : Skolbibliotekariers uppfattningar om spelifierade textsamtal och elevers delaktighet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : During my studies and my work as a teacher and school librarian, I have come into contact with different reading and language stimulating activities. I wanted to study how school librarians work with gamified booktalks and how they perceive students' participation. LÄS MER
4. Spelifiering : - En intervjustudie om elevers uppfattningar om en spelifierad multiplikationsundervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en intervjubaserad empirisk undersökning undersöka elever i årkurs 6 uppfattningar om en spelifierad undervisning inom det matematiska området tabellundervisning. Studien undersöker även om spelifiering kan ha en betydelse för elevers inre respektive yttre motivation. LÄS MER
5. Effekter av spelifiering : På lärplattformen PING PONG
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Spelifiering definieras som användningen av speldesignelement inom icke-spelsammanhang. Detta är ett koncept vars popularitet har ökat och fortsätter att öka. På senare år har spelifiering tillämpats inom utbildning men även andra områden som: marknadsföring, politik och interaktiva system. LÄS MER