Sökning: "spelifierad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden spelifierad undervisning.

  1. 1. Levla upp! : Motivationshöjande spelifiering av kreativa processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilia Lans; [2023]
    Nyckelord :Motivation; gamification; creative processes; Motivation; spelifiering; kreativa processer;

    Sammanfattning : Studien som presenteras i föreliggande uppsats syftar till att undersöka spelifiering av kreativa processer utifrån tre frågeställningar: (1) på vilket sätt arbetar läraren för att främja motivationen hos eleverna i sin skapandeprocess, (2) kan man förstå lärarens upplägg som spelifiering, och i så fall på vilket sätt, och (3) vilka effekter har lärarens upplägg på motivationen hos elever som befinner sig i kreativa processer? Bakgrunden till detta undersökningsområde utgörs dels av motivationens betydelse för barn och unga som befinner sig i skolans värld. Frågan om motivation spelar en viktig roll när det exempelvis kommer till frånvaroproblematik, ett alldeles för starkt betygsfokus och passivitet i skolarbetet. LÄS MER

  2. 2. Spelifierade plattformar i undervisning : En kvalitativ studie av högstadielärares behov och önskemål

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Casper Berneklint; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Digital platforms; Secondary school teachers; TAM3; Qualitative; Spelifiering; Digitala plattformar; Högstadielärare; TAM3; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Gamification is about using game elements in non-game contexts.This study examines what teachers want from gamified learningplatforms in order for it to work in their teaching. The aim is tocreate knowledge about teachers' needs for these platforms sothat system developers can design these systems based on theteachers' needs. LÄS MER

  3. 3. Spelifierade textsamtal : Skolbibliotekariers uppfattningar om spelifierade textsamtal och elevers delaktighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Arlid Weyde; [2022]
    Nyckelord :textsamtal; gamification; spelifierad undervisning; gamifide booktalks; delaktighet; skolbibliotekarier; läs- och språkstimulerande aktiviteter; spelifierade textsamtal;

    Sammanfattning : During my studies and my work as a teacher and school librarian, I have come into contact with different reading and language stimulating activities. I wanted to study how school librarians work with gamified booktalks and how they perceive students' participation. LÄS MER

  4. 4. Spelifiering : - En intervjustudie om elevers uppfattningar om en spelifierad multiplikationsundervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Adam Berglund; Filip Lann; [2019]
    Nyckelord :Spelifiering; Motivation; Spelbaserat lärande; Tabellundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en intervjubaserad empirisk undersökning undersöka elever i årkurs 6 uppfattningar om en spelifierad undervisning inom det matematiska området tabellundervisning. Studien undersöker även om spelifiering kan ha en betydelse för elevers inre respektive yttre motivation. LÄS MER

  5. 5. Effekter av spelifiering : På lärplattformen PING PONG

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sankhero Odisho; Kevin Rylander Nordberg; [2017]
    Nyckelord :gamification; learning management system; PING PONG; education; experience; positive emotions; increased motivation; boosted self-esteem; increased community; negative emotions; stress; performance anxiety; spelifiering; lärplattform; PING PONG; utbildning; upplevelse; positiva känslor; ökad motivation; förbättrat självförtroende; ökad gemenskap; negativa känslor; stress; prestationsångest;

    Sammanfattning : Spelifiering definieras som användningen av speldesignelement inom icke-spelsammanhang. Detta är ett koncept vars popularitet har ökat och fortsätter att öka. På senare år har spelifiering tillämpats inom utbildning men även andra områden som: marknadsföring, politik och interaktiva system. LÄS MER