Sökning: "spelifiering"

Visar resultat 6 - 10 av 177 uppsatser innehållade ordet spelifiering.

  1. 6. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  2. 7. Gamification - Den roliga inlärningsvägen till digitala internutbildningar : Är digitala internutbildningar med gamification roligare?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Oscar Ahlgren; Björn Skogby Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :gamification; digital training education; companies; fun; comparison; gamification; digitala utbildningar; företag; rolighet; jämförelse;

    Sammanfattning : Digitala utbildningar finns för att hjälpa verksamheter med att utbilda sina anställda för att förbättra deras prestationer, samt skydda verksamheterna från att bli utnyttjade. Gamification eller spelifiering är tillämpningen av spelmekanismer i ett icke-spelsammanhang och används inom företag då dess upplevda potential gör att lärande blir mer engagerande och roligt. LÄS MER

  3. 8. Digitala verktygs påverkan på elevens motivation till matematik : En enkätstudie om hur elevers motivation påverkas av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Victor Svensson; Gustav Bohm; [2023]
    Nyckelord :Motivation; digitala verktyg; matematik; spelifiering;

    Sammanfattning : The syllabus for mathematics states that the pupils shall develop an interest in mathematics. That an interested pupil is motivated and reaches higher levels of achievement is also something that sounds very natural. Different ways of teaching tend to benefit different types of motivation. LÄS MER

  4. 9. From gamer boy to gym boy : A design study on gamification

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Caroline Estgren; [2023]
    Nyckelord :user experience; user interface; UX; UI; gamification; human centered design; health application.; användardesign; gränssnittsdesign; spelifiering; interaktionsdesign; gymapplikation; applikationsdesign.;

    Sammanfattning : A study investigating how gamification features can be designed within a gym application, how they affect the user’s situated motivation and user engagement, and how these features could increase user loyalty to the product. ... LÄS MER

  5. 10. Spelifiering för miljömedvetenhet : En studie om hur applikationer kan engagera användare i hållbara vanor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Pranvera Gerbeshi; Jonna Lundgren Säwe; [2023]
    Nyckelord :Gamification; green gamification; sustainability for the environment; motivation; Spelifiering; grön spelifiering; hållbarhet för miljön; motivation;

    Sammanfattning : Studien går ut på att undersöka hur spelifierade applikationer, det vill säga applikationer som använder sig av spelelement i icke-spelsammanhang, motiverar användare till att leva mer hållbart för miljön. I vår studie har vi studerat applikationen Joulebug genom att låta två olika urvalsgrupper diskutera deras erfarenheter i fokusgruppsintervjuer efter att ha använt applikationen under en veckas tid. LÄS MER