Sökning: "spelindustrin"

Visar resultat 21 - 25 av 91 uppsatser innehållade ordet spelindustrin.

  1. 21. Rigify inom produktion : Ett gångbart produktionsverktyg för mindre aktörer och företag?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Axdorph; Henrik Olsson; [2022]
    Nyckelord :Blender; animation; spelutveckling; riggning; rigify;

    Sammanfattning : Detta arbete har haft som syfte att undersöka huruvida Blenders (1994) tilläggsverktyg Rigify kan användas för att frigöra arbetskraft inom spelindustrin, då det är ett verktyg för riggning av 3D-karaktärer. Forskare har tidigare gjort försök till att skapa algoritmer som kan hjälpa till inom 3D-animation genom att ha skapat självgenererade riggar (Baran & Popovic 2007; Pan et al 2009; Bharaj et al 2012), samt riggar som också skinnas, eller knyts, direkt till karaktären (Le & Deng 2014). LÄS MER

  2. 22. An exploratory study of the Swedish gaming industry's global value chain : With a focus on the regional game hub in Skövde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Markus Enander; Ida-Maja Dernestam; [2022]
    Nyckelord :Game industry; gaming industry; industrial cluster; global value chain; GVC; Spelindustri; industrikluster; industridistrikt; globala värdekedjor; GVC;

    Sammanfattning : The Swedish game industry has seen tremendous growth and a global impact in the market. Despite the successes there is a lack of research on the matter. LÄS MER

  3. 23. A gaming-community for all : Visuell representation och inkludering av etniciteter inom spelindustrin

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Granlund; Olivia Peter; [2021]
    Nyckelord :games; representation; identity; ethnicity; POC; gamers; media; Spel; representation; identitet; etnicitet; POC; gamers; media;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen behandlar frågan om hur representation av etniciteter ser ut inom spelindustrin, med fokus på spel i genren RPG. Fokus för undersökningen är spel som tilldelats högst betyg sorterat efter User Score på hemsidan Metacritic.com. LÄS MER

  4. 24. Spelutveckling med ML : Skapandet av en space shooter med Unity ML Agents toolkit och speldesign koncept

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Simon Wikström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A.I is growing rapidly within lots of industries and the gaming industry is no exception, ranging from reusable A.I brains and behaviours to procedural generated content (PCG) and more. Most often the A. LÄS MER

  5. 25. The Subscription Payment Model In The Games Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Svärd Mikael; [2021]
    Nyckelord :Gaming; Subscription; Subscription licensing; Business models;

    Sammanfattning : This thesis aims to examine the current state of business models among game developers and how subscription licensing between platforms and developers currently works. With this foundation the potential future impacts are discussed. LÄS MER