Sökning: "spelkaraktär"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade ordet spelkaraktär.

  1. 11. Virtuella karaktärer, verkliga känslor : En studie av skuld och relationer i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Max Lidbeck; Henrik Bielsten; [2016]
    Nyckelord :digital games; guilt; relationship; transportation theory; game experience; player; digitala spel; skuld; relation; transportation theory; spelupplevelse; spelare;

    Sammanfattning : Det här kandidatarbetet undersöker relationer mellan personer som spelar digitala spel och fiktiva spelkaraktärer och hur de kan påverkas av skuldkänslor. Syftet är att beskriva skuld som känsla och hur man, i ett spelscenario, kan utnyttja hur människor förhåller sig till den för att skapa starkare band mellan den som spelar och en fiktiv karaktär i spelet. LÄS MER

  2. 12. FÄRGS INVERKAN PÅ DOMINANTA SPELKARAKTÄRER : En studie kring karaktärskoncept för spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Blomqvist; [2015]
    Nyckelord :Färg; Karaktärskoncept; Dominans; Makt; Fantasy; Spel;

    Sammanfattning : De tekniska lösningarna inom spelgrafik har utvecklats till den grad att de numera kan förmedla sociala och känslomässiga budskap till spelaren genom relativt realistisk grafik och animation (Fiorito, 2000). Nästan alla spel görs i färg, vilket gör färg till en ständigt närvarande faktor i spelet och spelkaraktärers uttryck. LÄS MER

  3. 13. Dynamisk kunskapsspridning mellan spelkaraktärer genom konversationer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jonathan Rappner; [2015]
    Nyckelord :npc; agent; game; ai; rpg;

    Sammanfattning : I dagens allt mer stora och öppna RPG-spel (role-playing game) finns behovet av ett system som kan sprida kunskap om spelvärlden eller aktiviteter till spelaren genom konversationer med spelets NPC:er (non-playing characters). Problemet med dagens spel såsom The Elder Scrolls V: Skyrim är att de NPC:er som har tänkts förmedla sådan här kunskap till spelaren, tilldelas den artificiellt beroende på hur långt spelaren har kommit i spelet. LÄS MER

  4. 14. A Smart Terrain based model for generating behavioural patterns

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jesper Sahlin; Victor Olsson; [2015]
    Nyckelord :Smart Terrain; AI Behaviour; Artificial Intelligence; Cyclic Scheduling; Game AI; PCG; Procedural Content Generation;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer vi att presentera en modell vars syfte är att generera beteende-mönster för rollfigurer i digitala spel. Spelgenren rollspel (eng. Role-playing games) placerarspelaren i en värld fylld av fantastiska monster och modiga hjältar. LÄS MER

  5. 15. Motion capture och skräck : Hur skakiga rörelser påverkar skräckupplevelsen hos en zombie-spelkaraktär

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kristina Helene Åsén; [2014]
    Nyckelord :motion capture; skräck; zombies; monster; animation;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftade till att undersöka om de skakningar och ryck som uppstår vid en dålig motion capture-inspelning, kan användas till fördel i skräcksammanhang och utveckla den skrämmande egenskapen hos en zombiekaraktär. Som bakgrund har undersökningen gått igenom litteratur kring Zombies, The uncanny valley, Das Unheimliche och deras förhållande till spel. LÄS MER