Sökning: "spelljud"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet spelljud.

  1. 1. PRIORITERINGSSYSTEM I ADAPTIV MIXNING : En studie om sambandet mellan genre och en tydlig ljudmix

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Siljebo; [2023]
    Nyckelord :Adaptiv mixning; Genre; ARPG; prioriteringssystem; spelljud; immersion;

    Sammanfattning : Teorier inom psykoakustik, ljudens funktion i spel och modeller för kategorisering av ljud lägger en grund för definitionen av ljud som kommunikation. Verktygen för adaptiv mixning tycks bristfälliga för en kommunikativ ljudbild utan estetiska kompromisser. LÄS MER

  2. 2. The Multidimensional Universe of Sound in Games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :David Lindahl; Hanna Johansson; [2022]
    Nyckelord :Dolby Atmos; objektbaserad ljudspatialisering; spelljud; filmljud; ljuddesign;

    Sammanfattning : Att se på film är som att blicka genom ett fönster, in till en annan värld. Dolby Atmos är en modern ljudspatialiseringsteknik som utmanar denna fönsteridé med ljud som har möjligheten att utvidga fönstrets ramar tills det helt omsluter oss, varvid vi inte längre blickar in i filmens värld utan befinner oss mitt i den. LÄS MER

  3. 3. Ljud som självständig påverkan : En artikel som syftar till att pröva ljud som syftespåverkare

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Pontus Ulfsson; Lukas Thomsson; [2021]
    Nyckelord :Mediateknik; Ljuddesign; Karaktär; Spelljud;

    Sammanfattning : Följande artikel syftar till att visa hur man kan åstadkomma en berättande estetisk, samt informativ ledning i audiell form. Kan ljud, utan direkt riktad information, påverka en spelares planerade agerande? Kan ljud vara det som får människor att definiera en specifik karaktär eller föremål i ett aktivt berättande? Dessa är exempel på frågor som vi kommer undersöka såväl som pröva i denna artikel. LÄS MER

  4. 4. Tankeprocessen bakom skapandet av ljud till spel : En kvalitativ studie om tillvägagångssätt vid ljuddesign till spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elin Franzén; [2021]
    Nyckelord :Tankeprocess; ljuddesign; ljud; spel; spelljud; synchresis; foley;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom djupintervjuer undersöka hur en ljuddesigners tankeprocess kring skapandet av spelljud ser ut och bidra med kunskap om ämnet. Frågeställningarna var följande: Hur ser en ljuddesigners tankeprocess ut kring skapandet av spelljud? Hur går man tillväga för att designa ljud till något som saknar en verklig referens? Tidigare forskning och teori visar på att det går att skapa ljud av vad som helst så länge ljud och bild är i synk. LÄS MER

  5. 5. Evaluation of Physically Inspired Models in Video Game Melee Weapon SFX

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Emil Wallin; [2020]
    Nyckelord :Audio Engineering; Game Audio; Sound Design; Video Game; Sound Effect; SFX; Physical modelling; Physically inspired models; game engine; ljudteknik; spelljud; ljudeffekt;

    Sammanfattning : This study explored the possible impact to a game’s responsiveness and to players’ preferences by using a physically inspired model (real-time pitch and amplitude modulation) as a means of efficiently achieving responsive variation for melee weapon sound effects in a game using the in-engine audio features. A play test was created were 24 participants (12 with audio engineering backgrounds, 12 without), all with prior gaming experience, played through a game level where they would audition a non-variational implementation of a sword’s sound effects and a variational implementation with the same sound samples being modulated in real-time. LÄS MER