Sökning: "spelmekaniker"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet spelmekaniker.

  1. 1. Imperialism i Europa Universalis IV och Civilization V

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Rahmberg; Felix Sandegren; [2023]
    Nyckelord :Imperialism; Civilization; Europa Universalis; Historical game-studies;

    Sammanfattning : Historiska strategispel som Europa Universalis IV och Civilization V försöker på olika sätt representera historia samtidigt som de försöker skapa engagerande spel. I följande studie jämförs historierepresentationen med fokus på spelmekaniker som representerar imperialism. LÄS MER

  2. 2. UTVÄRDERING AV INTRODUKTIONSNIVÅN I ETT INDIESPEL : Användbarhetstestning och utvärdering av designprinciper för introduktionsnivån i A-Star Theft

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elliot Kehler; Tobias Johansson; [2023]
    Nyckelord :användbarhetstestning; datorspel; inlärning;

    Sammanfattning : Introduktionsnivåer i spel har som mål att lära spelaren de spelmekaniker de behöver kunna för att ha en optimal upplevelse genom resten av spelet. Alla spel lyckas dock inte med att skapa en framgångsrik introduktionsnivå vilket kan resultera i att användarna tappar intresse i spelet. LÄS MER

  3. 3. ATT SPELA RIKTIGA SPEL : Vad spelare tycker om att spela incremental-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Måns Olsson; [2023]
    Nyckelord :Incremental-spel; idle-spel; grundad teori; speldesign;

    Sammanfattning : Incremental-spel är en spelgenre som innehåller spel med mycket enkla spelmekaniker (Cutting, Gundry & Cairns 2019). De har utvecklats som satir av trender på spelmarknaden (Bogost 2010; Deterding 2016), och har anklagats för att inte vara riktiga spel (Cutting, Gundry & Cairns 2019; Deterding 2016; Purkiss& Khaliq 2015). LÄS MER

  4. 4. Hur spelmekaniker kan lära ut : Ett lärspel baserat på escape room mekanik, Blooms reviderade taxonomi för lärande och Millers minnesteori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Axel Hellstrand; [2022]
    Nyckelord :Escape room; minne; lärande och undervisande spel;

    Sammanfattning : Studiens frågeställning är “Vilka spelmekaniker är mest effektiva för att deltagarna ska minnas och återge transporten av Sveriges guldreserv från Stockholm via Karlsborg till Fort Knox?”. Utgångpunkterna för forskningen är George Millers minnesteori (1956) och Blooms reviderade teori för lärandet (Forehand, 2010). LÄS MER

  5. 5. Perspektiv och erfarenheter kring spelifiering bland User Experience Designers - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktoria Björkman; [2022]
    Nyckelord :gamification; User Experience Design; ethical regulations; research; spelifiering; User Experience Design; etiska regelverk; forskning;

    Sammanfattning : Spelifiering är ett koncept i relation till beteendepåverkande design, vilken har gagnat stor popularitet under de senaste åren. I den vetenskapliga litteraturen beskrivs spelifiering som en metod där spelmekaniker används i andra interaktiva kontexter än spelsystem, och anses därmed innebära implementation av bland annat poängsystem och topplistor i system med syftet att uppnå vissa mål. LÄS MER