Sökning: "spelmiljö"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade ordet spelmiljö.

  1. 11. "Verkligheten anropar!" : En kvalitativ studie om upplevelsen av flow och immersion för användare av Mutiplayer FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ida Johansson; Andreas Goldmann; [2021]
    Nyckelord :Flow; Immersion; FPS; Flow theory; Flow; Immersion; FPS; Flow theory;

    Sammanfattning : Användarupplevelse anses vara en viktig aspekt inom dagens spel och utgör en betydande roll för framgång inom branschen. Flertal funktioner bör beaktas vid utvecklingen av optimal upplevelse och eftersom spelindustrin ständigt utvecklas måste även människans kunskap om komponenterna som skapar den optimala upplevelsen utvecklas. LÄS MER

  2. 12. Environmental Storytelling som ett ledande narrativ : Above the Clouds

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Daniel Parviainen; David Svensk; [2021]
    Nyckelord :Environmental Storytelling; Rhizomatics; Narrative; Game environment; Digital game; Environmental Storytelling; Rhizomatik; Narrativ; Spelmiljö; Digitalt spel;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att bidra till ökad förståelse för hur konceptet“Environmental Storytelling” kan verka som ett ledande narrativ i en digital gestaltning, iform av ett datorspel, där användaren förs framåt i berättelsen med fokus på EnvironmentalStorytelling, det vill säga spelets miljö. I denna artikel analyseras kortfattat vad narrativ inomdigitala spel innebär för att sedan gå vidare med att undersöka vad EnvironmentalStorytelling fyller för roll inom digitala spel. LÄS MER

  3. 13. Konstverket i spelmiljö : En undersökning av spelet Animal Crossing: New Horizons (2020) användande av konstverk och presentation av museet som institution

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Thea Holmdahl Arnman; [2020]
    Nyckelord :digitalization; art canon; art historical canon; mediation; remediation; convergence culture; participatory culture; representation; aura; reproduction; game; games; video games; game studies; animal crossing; animal crossing: new horizons; digitalisering; kulturkanon; mediering; remediering; konvergenskultur; deltagarkultur; representation; bildanalys; aura; reproduktionsåldern; spel; spelstudier; game studies; animal crossing; animal crossing: new horizons;

    Sammanfattning : This essay focuses on the digitalization of art canonisation in the game Animal Crossing: New Horizons (Nintendo/Nintendo EPD, 2020). Furthermore, the purpose of this essay is to understand which artworks the game incorporates in its museum, as well as how the player can interact with the artworks in question. LÄS MER

  4. 14. Interagerbara objekt i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellinor Bergman; Felicia Höög Kjellgren; Veronica Johansson; [2020]
    Nyckelord :Färgassociation; prominensvärde; interagerbara objekt; fantasy; dataspel;

    Sammanfattning : Undersökningen har som syfte att testa frågeställningen "Är prominensvärde eller association viktigast vid val av färger på interagerbara objekt i en spelmiljö inspirerad av fantasygenren?". För att göra detta har artiklar kring form, färg och interaktion granskats gällande hur prominens och association sett ut i tidigare undersökningar inom dessa områden. LÄS MER

  5. 15. Trovärdighet och Verisimilitude : Uppfattning av det sanna och verkliga inom spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sondre Huhtala; Sebastian Lund; [2019]
    Nyckelord :Verisimilitude; believability; games; reality; Verisimilitude; trovärdighet; spel; verklighet;

    Sammanfattning : Trovärdighet inom fiktiva världar är något som många strävar efter, men hur kan vi uppnå den känslan?  Inom film och litteratur används begreppet verisimilitude för att definiera ett verks sken av sanning eller verklighet och därmed även dess förmåga att framstå som trovärdig. Härstammat från Platons och Aristoteles mimesis, det vill säga imitation av naturen, utvecklades termen verisimilitude för att ge fiktiva verk möjligheten att undersöka och pröva hur de kan bli mer trovärdiga. LÄS MER