Sökning: "spelmiljöer"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade ordet spelmiljöer.

  1. 16. TECKENSPRÅK OCH SPEL : Upplevelse av teckenspråk i förstapersonsvy

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Karl Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Swedish sign language; Camera Perspective; computer games; 3D animation; Svenskt teckenspråk; Kameraperspektiv; Datorspel; 3D animation;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur animerat teckenspråk upplevs inom förstapersonsperspektiv i spel för svenska teckenspråksanvändare. Studien är inspirerad av en liknande undersökning av Kerstin Liliedahl (2017). LÄS MER

  2. 17. Effektiviteten av färg kontra storlek på cirklar för att kommunicera styrka i tangentryckningar i spelmiljöer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Gabriel Ulander Voltaire; Carl Liljedahl; [2017]
    Nyckelord :Visual; Perception; Color; Brightness; Shape; Game;

    Sammanfattning : Denna studie har gått ut på att studera hur färg och storlek på cirklar påverkar hur hårt man trycker på tangenter i olika spelversioner. Vi har skapat tre versioner av ett spel där användaren skulle översätta cirklars utseende genom att trycka olika hårt på tangenter. LÄS MER

  3. 18. Affordances i en VR-spelmiljö : Hur stilisering påverkar förståelsen för interagerbara objekt i spelgrafik

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Tobias Forsling; [2017]
    Nyckelord :virtual reality; affordance; stilisering; realism; virtual reality; affordance; interaktion; spelarbeteende;

    Sammanfattning : Inom produktion av grafik för spel förekommer regelbundet problem med att definiera graden av stilisering. Utifrån tidigare studier om hur spelare vägleds genom spelmiljöer med hjälp av färgskillnader och kontraster skapades i denna VR-studie hypotes om att spelare enklare förstår interaktioner med objekt som är mer realistiska och detaljerade i sina material och texturer då dessa objekt innehåller mer kontraster även kallade mikrokontraster, än ett stiliserat objekt. LÄS MER

  4. 19. Rytm : Rytmens funktion i dataspelsmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Gustav Håkansson; [2017]
    Nyckelord :musik; rytm; spel; spelmusik;

    Sammanfattning : I bakgrundskapitlet presenteras den litteratur och forskning som står till grund för denna studie vilket innefattar forskning om musikens påverkan på människor, teorier kring rytm och hur den upplevs, samt hur musik fungerar i kontexten av dataspel. Arbetet är en undersökning vars syfte var att studera vilken påverkan musikalisk rytm har på spelares handlingar i spelmiljöer. LÄS MER

  5. 20. Visuellt berättande i Digitala Spel : Virtuella spelmiljöer och deras berättelser

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Robin Karlegrund; Fabian Åkesson; [2016]
    Nyckelord :Environmental storytelling; Indexical storytelling; Digitala spel; Narrativ; Berättarteknik;

    Sammanfattning : I kandidatarbetet granskar vi hur berättande i digitala spel kan ske genom enbart visuella medel, varav text är exkluderat. Syftet med denna artikel är att utforska och skapa en förståelse för hur olika berättarverktyg kan inverka på hur spelaren upplever, tolkar och sammansätter ett narrativ baserat på sin omgivning. LÄS MER