Sökning: "spelmiljöer"
Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade ordet spelmiljöer.
16. TECKENSPRÅK OCH SPEL : Upplevelse av teckenspråk i förstapersonsvy
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta arbete undersöker hur animerat teckenspråk upplevs inom förstapersonsperspektiv i spel för svenska teckenspråksanvändare. Studien är inspirerad av en liknande undersökning av Kerstin Liliedahl (2017). LÄS MER
17. Effektiviteten av färg kontra storlek på cirklar för att kommunicera styrka i tangentryckningar i spelmiljöer
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Denna studie har gått ut på att studera hur färg och storlek på cirklar påverkar hur hårt man trycker på tangenter i olika spelversioner. Vi har skapat tre versioner av ett spel där användaren skulle översätta cirklars utseende genom att trycka olika hårt på tangenter. LÄS MER
18. Affordances i en VR-spelmiljö : Hur stilisering påverkar förståelsen för interagerbara objekt i spelgrafik
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Inom produktion av grafik för spel förekommer regelbundet problem med att definiera graden av stilisering. Utifrån tidigare studier om hur spelare vägleds genom spelmiljöer med hjälp av färgskillnader och kontraster skapades i denna VR-studie hypotes om att spelare enklare förstår interaktioner med objekt som är mer realistiska och detaljerade i sina material och texturer då dessa objekt innehåller mer kontraster även kallade mikrokontraster, än ett stiliserat objekt. LÄS MER
19. Rytm : Rytmens funktion i dataspelsmusik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I bakgrundskapitlet presenteras den litteratur och forskning som står till grund för denna studie vilket innefattar forskning om musikens påverkan på människor, teorier kring rytm och hur den upplevs, samt hur musik fungerar i kontexten av dataspel. Arbetet är en undersökning vars syfte var att studera vilken påverkan musikalisk rytm har på spelares handlingar i spelmiljöer. LÄS MER
20. Visuellt berättande i Digitala Spel : Virtuella spelmiljöer och deras berättelser
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : I kandidatarbetet granskar vi hur berättande i digitala spel kan ske genom enbart visuella medel, varav text är exkluderat. Syftet med denna artikel är att utforska och skapa en förståelse för hur olika berättarverktyg kan inverka på hur spelaren upplever, tolkar och sammansätter ett narrativ baserat på sin omgivning. LÄS MER