Sökning: "spelmusik"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet spelmusik.

  1. 1. Vilken stämning vill du skapa med din musik? – En studie om fem musiklärares användande av film- och spelmusik i grundskolans musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Albert Linde; Rikard Svensson; [2023]
    Nyckelord :filmmusik; musikpedagogik; musikskapande; spelmusik; undervisningsmetoder; utbildningsvetenskap; educational science; film music; music creation; music education; teaching methods; video game music; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av det centrala innehållet i ämnet musik på grundskolenivå gällande film- och spelmusik genomfördes en intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka hur fem verksamma musiklärare i grundskolan använder musik från film och tv-spel i klassrummet för att undervisa om musik som meningsskapande uttrycksform. LÄS MER

  2. 2. DYNAMISK MUSIKVISUALISERING : Hur kan döva och hörselskadade upptäcka dynamik i spelmusik genom musikvisualisering?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :musikvisualisering; inkludering; dynamisk musik; musikalisk stillhet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur dynamisk musik i spel kan visualiseras för att eventuellt döva eller hörselskadade personer ska kunna förstå vad som sker i ljudbilden. En undersökning genomfördes där fem deltagare fick se en ljudlös video bestående av spelsekvenser och musikvisualisering. LÄS MER

  3. 3. Skräckspelets klingandes värld : En studie om hur musikalisk ljuddesign påverkar perceptionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marvin Varjus; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; ljuddesign; tv-spel; Das Unheimliche; spelmusik; tystnad; rädsla;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete har undersökt musik och ljuds roll i skräckspel och dess olika komponenter. De perspektiv som lyfts fram utgår från tre olika yrkesroller inom spelbranschen; kompositörer, ljuddesigners och programmerare. LÄS MER

  4. 4. BIOSHOCK INFINITE OCH ANVÄNDNINGEN AV DIEGETISK POPULÄRMUSIK : En studie om populärmusikens narrativa potential i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Olsson; [2023]
    Nyckelord :spelmusik; populärmusik; diegetisk musik; bioshock; narrativ;

    Sammanfattning : 2011 genomförde William Gibbons en analys av spelet Bioshock. I denna analys menar Gibbons att spelet har diegetisk populärmusik som spelar en unik narrativ roll. Bioshock Infinite är ett nytt spel i Bioshock-serien som kom ut efter Gibbons analys. En problemformulering formulerades i denna undersökning. LÄS MER

  5. 5. Hur gestaltar och urskiljer Yoko Shimomura olika versioner av samma karaktärer i musikaliska karaktärsteman? : En fallstudie om spelkompositören Yoko Shimomuras musikaliska kännetecken och bosskampsteman i spelserien Kingdom Hearts

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Douglas Brihed; [2022]
    Nyckelord :Fallstudie; Yoko Shimomura; musikaliska kännetecken; musikanalys; karaktärsteman; ledmotiv; Kingdom Hearts; Xehanort;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att fördjupa kunskapen om Yoko Shimomuras musikaliska kännetecken och hur hon gestaltar, urskiljer samt sammankopplar karaktärer i instrumental spelmusik, med särskilt fokus på några av spelserien Kingdom Hearts (2002-2020) bosskampssituationer. Detta görs genom analyser av sex bosskampsteman centrerat kring olika versioner av spelseriens centrala antagonist Xehanort. LÄS MER