Sökning: "spelprototyp"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet spelprototyp.

  1. 1. Procedurellt genererade eldbollar är framtiden av magi : Utveckling av metoder för procedurell generering av förmågor till MOBA-spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Martin Johansson; [2023]
    Nyckelord :procedural generation; abilities; moba; game development; unity; procedurell generering; förmågor; moba; spelutveckling; unity;

    Sammanfattning : Procedurell generering är ofta använt av spelutvecklare i dagens moderna samhälle. Generellt så används procedurell generering mestadels till att generera terräng och texturer, vilket är ett välutforskat område, men det är bara början till vad det kan användas till. LÄS MER

  2. 2. Juice påverkan på spelarens upplevelse : En studie om överflödig visuell och audiell feedbacks påverkan på spelarens upplevelse i ett 2D-actionspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :James Ståhl; Panagiotis Athanasiadis; [2023]
    Nyckelord :Juice; PXI; 2D-spel; excessive positive feedback; datorspel;

    Sammanfattning : Juice inom digitala spel är ett väldebatterat ämne bland spelskapare och spelforskare som omfattar hur audiell och visuell feedback kan komma att påverka spelarens upplevelse. Då begreppets definition kan skilja sig från person till person är det i denna studie definierat som “överflödig feedback i situationer när en spelares agerande utlöser flera icke-funktionella reaktioner”. LÄS MER

  3. 3. Agenters skenbara intelligens och påverkan av förutsägbarhet och svårighetsjustering : Spelarens uppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Vikberg; [2022]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; förställd intelligens;

    Sammanfattning : Då artificiell intelligens blir mer kapabel introduceras nya möjligheter för utvecklingen av AI i spel (Manuel Cebrian & Iyad Rahwan 2018; Steve Rabin 2017). Dock innebär detta inte att agenter blir mer intelligenta. LÄS MER

  4. 4. The Impact of Diegetic and Non-diegetic User Interfaces on the Player Experience in FPS Games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Aryan Khazanehdarloo; Karim Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Diegetic Interface; Non-diegetic interface; User Interface; Player Experience; Immersion; Game difficulty; First-person shooter; Diegetisk gränssnitt; Icke-diegetisk gränssnitt; Användargränssnitt; Spelupplevelse; Immersion; Spelsvårighetsgrad; Förstapersonsskjutare;

    Sammanfattning : In this study, a video game prototype was developed to research the impacts of diegetic and non-diegetic interfaces on two facets of player experience in the context of video games, game difficulty and immersion. A total of 10 participants took part in a play session where they played the prototype, which was followed by semi-structured interviews where the participants discussed their perceived player experience. LÄS MER

  5. 5. Ledmotiv: ett verktyg i berättande : Vad kan ledmotiv berätta om en karaktär?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Patrik Pettersson; [2021]
    Nyckelord :ledmotiv; dataspelsmusik; tonintervall;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker spelares första intryck baserat på de melodier och motiv kopplade till objekten. Undersökningen försöker se om det finns en trend hos deltagarna gällandes det känslomässiga intryck hen får av att höra melodier skapade med hjälp av specifika tekniker. LÄS MER