Sökning: "spelstil"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet spelstil.

  1. 1. Emergent Gameplay and the Affordance of Features in Open-World Video Game Environments

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Harits Nur Fauzan; [2023]
    Nyckelord :emergence; games; open-world level design; affordance; uppkomst; spel; öppen världsnivådesign; affordans;

    Sammanfattning : There has been a noticeable increase in people’s interest in open-world games, especially those that incorporate emergent gameplay. Emergent gameplay refers to activities performed by players to create properties that cannot be created without the interaction of multiple game components. LÄS MER

  2. 2. Playstyle Generation with Multimodal Generative Adversarial Imitation Learning : Style-reward from Human Demonstration for Playtesting Agents

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Imitation Learning; Reinforcement Learning; Game-testing; Imitationsinlärning; Förstärkande inlärning; Speltestning;

    Sammanfattning : Playtesting plays a crucial role in video game production. The presence of gameplay issues and faulty design choices can be of great detriment to the overall player experience. LÄS MER

  3. 3. Uppförandepraxis Bottesini : Hur spelade egentligen 1800-talsvirtuosen Giovanni Bottesini kontrabas?

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Loke Underdal; [2022]
    Nyckelord :Giovanni Bottesini; kontrabas; uppförandepraxis; solo; sensträngar; 1800-talet;

    Sammanfattning : Den italienska kontrabasisten Giovanni Bottesini (1821-1889) är fortfarande mycket inflytelserik i dagens musikliv. Hans musik framförs regelbundet, och en viktig del av standardrepertoaren för kontrabasister. Bottesini anses vara världens kanske främste kontrabassolist genom tiderna, men hans spelstil har sällan problematiserats. LÄS MER

  4. 4. Olika designmönsters påverkan på spelstil

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Larsson; Tobias Puusaari Lehmann; [2022]
    Nyckelord :Designmönster; spelstil; spelupplevelse; förstapersonsskjutare;

    Sammanfattning : Att identifiera och kategorisera mönster är etablerat inom både arkitektur och mjukvaruutveckling. Inom spelvetenskap är det fortfarande relativt ungt och outforskat. Mycket av den forskning som gjorts om det inom spelvetenskap bygger på det arbete Björk och Holopainen (2003) gjort. LÄS MER

  5. 5. Requiem for Milady- Ett sceniskt undersökande av kvinnorollerna i Tennessee Williams sena dramatik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Vanja Schöldéen Nilsson; [2021-04-01]
    Nyckelord :Tennessee Williams; skådespeleri; absurd theatre; experimental; burlesque; performance; avantgarde;

    Sammanfattning : I mitt arbete Requiem for Milady, undersöks hur och om de så kallat “monstruösa” kvinno- rollerna i TWs sena dramatik kan vidga och tänja gränser för hur vi ser kvinnliga stereotyper och kvinnliga /manliga identiteter? Vidare beskriver jag hur jag som skådespelare praktiskt närmar mig dessa rollporträtt med intentionen att undersöka en gestaltning som ligger bort- om konventioner inom ett psykologiskt realistiskt scenspråk. Vad uppstår, händer med materialet om jag närmar mig det genom en mer absurd och överdriven spelstil och söker befrielse genom medel som överdrift, kaos, tvetydighet och burlesk humor? Kan jag hitta ett sätt att gestalta kvinnor på scen bortom det mer traditionella?. LÄS MER