Sökning: "spelsystem"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet spelsystem.

  1. 1. Transforming a sport into an exergame : An exploratory study on how golfers interact with sports technology with game mechanics, and how it affects their golfing experience

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Peter Borojevic; [2023]
    Nyckelord :sports technology; games; exergames; game mechanics; golf; sportteknologi; spel; träningsdatorspel; spelmekanik; golf;

    Sammanfattning : Teknik med spelmekanik används allt mer i sportmiljöer, men både fördelar och utmaningar finns med denna typ av teknik. Nyligen har ett kommersiellt intresse riktats mot golf driving ranges och installation av spelsystem i dessa områden, men lite forskning har utförts om hur dessa installationer påverkar golfare under deras träning och hur spelare interagerar med dem. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv och erfarenheter kring spelifiering bland User Experience Designers - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktoria Björkman; [2022]
    Nyckelord :gamification; User Experience Design; ethical regulations; research; spelifiering; User Experience Design; etiska regelverk; forskning;

    Sammanfattning : Spelifiering är ett koncept i relation till beteendepåverkande design, vilken har gagnat stor popularitet under de senaste åren. I den vetenskapliga litteraturen beskrivs spelifiering som en metod där spelmekaniker används i andra interaktiva kontexter än spelsystem, och anses därmed innebära implementation av bland annat poängsystem och topplistor i system med syftet att uppnå vissa mål. LÄS MER

  3. 3. Moneyball, modern styrning i sportorganisationer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jacob Rundberg; Kevin Munge; [2022]
    Nyckelord :Data analytics; moneyball ; strategy; recruitment; investment appraisal; sport.; Dataanalys moneyball”; strategi; rekrytering; investeringsbedömning; sport.;

    Sammanfattning : Background: The idea of ​​achieving success in sport is something both players as well as fans dream of, but few clubs achieve it. Oakland Athletics succeeded in what many thought was impossible when in the 2002 season, they managed to perform better than most of their competitors whilst having one of the leagues smallest budgets, by recruiting undervalued players based on data and statistics. LÄS MER

  4. 4. SIMULATING A SYSTEM : Using video games as tools to promote self-directed learning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Per Hallros; Niklas Pålsson; [2021]
    Nyckelord :Computer games; game design; procedural rhetoric; self-directed learning; prototyping; simulation.;

    Sammanfattning : As a response to finding innovative ways of using games as tools for learning we explore the design process of creating a game system meant to promote self-directed learning. This thesis explores what design pillars a game system needs to follow when making a game that is meant to promote self-directed learning through reflection on cause and effect relations. LÄS MER

  5. 5. What factors create intrinsic and extrinsic motivations in video games?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Markus Brodd; Spyridon Passas; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to find out what factors generate intrinsic and extrinsic motivations in video games. A stimulated recall method is used to conduct a study, where nine participants played The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo, 2017) for 20 minutes before participating in an interview about their game session. LÄS MER