Sökning: "speltest"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet speltest.

  1. 1. Karaktärsbalans i Double Trouble at Bank Noir : En jämförande studie om hur spelare uppfattar karaktärsbalansen i spelet efter användning av en balanseringsmodell

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Löving; [2023]
    Nyckelord :balans; rättvisa; meningsfulla val; balanseringsmodell;

    Sammanfattning : Double Trouble at Bank Noir (2022) är ett digitalt partyspel som utvecklades i en kurs vid Högskolan i Skövde. Vid speltest framkom det att karaktärerna var ojämnt balanserade och detta påverkade spelarnas upplevelse av spelet. LÄS MER

  2. 2. Användande av audioledtrådar för navigation samt problemlösning i ett FPP spel : Hur påverkar användandet av audioledtrådar navigationen samt problemlösande i ett förstapersonsperspektivspel (FPP) spelarens övergripande upplevelse i jämförelse med ledtrådar i visuell kontext?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Jonson Bode; [2022]
    Nyckelord :Ljud; Musik; Navigation; Speldesign; Audioledtrådar; Grafikledtrådar;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur audioledtrådar och grafikledtrådar upplevs i en 3-D spelmiljö. Ett pilottest och ett speltest genomfördes för att besvara frågeställningen. I speltestet fick åtta speltestare lösa två uppgifter. LÄS MER

  3. 3. Conceal, don't feel : Representing emotional suppression through deep game design

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Alexandros Kokkinidis; Adam Berghäll; Emma Österlund; Hampus Paulsen; [2021]
    Nyckelord :Emotional Suppression; Anger; Game Design Theory; Deep Game design; Playtesting; Iterative Design;

    Sammanfattning : This paper follows the process of the authors using deep game design as means of expression by making a game that models the authors experience of anger suppression. It will be based on theories of psychology to define what suppressed emotions are. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av tonregister för att förmedla rädsla inom spelmusik : Vid vilket tonregister är musik mest effektiv för att skapa eller förstärka en känsla av rädsla i spel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Berggren; Rickard Willners; [2020]
    Nyckelord :Musik; tonregister; rädsla; spel;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har utförts om vilken betydelse musik har inom dataspel, vad musik tillför till helhetsupplevelsen och vilka parametrar inom musiken som framkallar vissa emotionella reaktioner hos spelaren. Dock har få av dessa studier fokuserat på tonregister och dess användbarhet för att framkalla rädsla, vilket leder till denna undersöknings problemformulering. LÄS MER

  5. 5. IT: Främjar världens kommunikation : Spelbaserat lärande om IT-yrken i virtuell verklighet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Victor Ovesson; Tim Nuhanovic; [2020]
    Nyckelord :Serious Games; Virtual reality; Game-based learning; Active learning; IT; Serious Games; Virtuell verklighet; Spelbaserat lärande; Aktivt lärande; IT;

    Sammanfattning : Det här kandidatarbetet går ut på att undersöka hur en interaktiv upplevelse i virtuell verklighet kan användas för att ha en positiv inverkan på användarnas engagemang, uppmärksamhet och lärande. För att undersöka detta har vi använt oss av kvalitativa metoder såsom intervjuer och observationer, metoder och ramverk för speldesign, olika typer av metoder för speltest och tagit del av relevant forskning. LÄS MER