Sökning: "spelupplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade ordet spelupplevelse.

  1. 1. Pay to win : En studie om mikrotransaktioners förändring av upplevelsen i onlinespel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Douglas Hallin; William Portin; [2021]
    Nyckelord :microtransactions; virtual products; virtual objects; gaming experience; user experience; online gaming; consumption value; flow; mikrotransaktioner; virtuella produkter; virtuella föremål; spelupplevelse; användarupplevelse; onlinespel; konsumtionsvärde; flow;

    Sammanfattning : Spel är en av de största underhållningsbranscherna, vilket ger utvecklare möjlighet till stor lönsamhet. Syftet med denna studie är att identifiera faktorerna för varför spelare känner behov avatt göra köp av virtuella produkter i onlinespel och hur det kommer att påverka spelupplevelsen. LÄS MER

  2. 2. Belönade annonsers påverkan på spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andrei Pirogov Huertas; Viktor Sten; [2021]
    Nyckelord :reklam i spel; belönade annonser; mobilspel; hyper-casual; spelupplevelse;

    Sammanfattning : Belönade annonser är den mest populära annonstypen i mobilspel men har trots detta inte mycket tidigare forskning bakom sig. Denna undersöknings mål är därför att skapa en förståelse kring hur olika utvalda implementationer av belönade annonser kan påverka spelupplevelsen. LÄS MER

  3. 3. Investigating gameplay and gaming experience in an audio-only puzzle game using stressful versus calm ambience

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Catherine Crépault Wibe; [2021]
    Nyckelord :audio engineering; game; soundgame; audiogame; gaming experience; player experience; sound-only game; stressful; calm; ambience; computer game; ljudteknik; spel; ljudspel; stress; lugn; atmosfär; spelupplevelse; dataspel;

    Sammanfattning : This study investigates if gameplay in an audio-only puzzle game differs when the player is feeling stressed or calm. This was done by conducting a test where 14 participants played an audio-only, puzzle game with two levels. One level containing stressful ambience and the other level containing calm ambience. LÄS MER

  4. 4. Påverkan av adaptiv jämfört med linjär spelmusik på spelglädje : Hur påverkas spelare av musik som adaptivt anpassar sig efter spelet jämfört med musik som repeteras linjärt?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sean Sigfried; [2021]
    Nyckelord :adaptiv musik; linjär musik; spelupplevelse; spelglädje;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur spelares spelglädje påverkas av datorspelsmusik som adaptivt anpassar sig efter spelet - jämfört med linjärdatorspelsmusik som endast repeterar sig. Tidigare forskning tyder på att adaptivmusik påverkar spelupplevelsen positivt samt att spelare föredrar adaptiv musik överlinjär och ingen musik alls. LÄS MER

  5. 5. Random rewards in video games and their impact on player engagement

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marcus Holmberg; Alex Modée; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : By their very nature, video games are designed to be engaging which has played a major factor in their commercial success. Reward systems are an important aspect when it comes to creating an engaging experience as they serve as motivators for the player. Many such reward systems incorporate varying degrees of randomness. LÄS MER