Sökning: "spelupplevelse"

Visar resultat 6 - 10 av 132 uppsatser innehållade ordet spelupplevelse.

  1. 6. Enkät för utvärdering av upplevelsen av musik i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jakob Persson; [2023]
    Nyckelord :Spelupplevelse; Musik; Enkätundersökning; Utvärderingsmetoder; Användbarhetstestning;

    Sammanfattning : Musik i spel är en viktig roll för att öka spelares fördjupning och har en koppling till spelupplevelsen. Trots detta misslyckas många konventionella utvärderingsmetoder med att fånga musikaspekterna. Syftet med denna studie var att utveckla och validera en enkätundersökning som fokuserade enbart på spelares upplevelse av musik i spel. LÄS MER

  2. 7. Effects of Head-Coupled Perspective on User Experience in a First-Person Shooter Game

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Nathanael Remstedt; Filip Unger; [2023]
    Nyckelord :Head-Coupled Perspective; User Experience; Game Experience Questionnaire; Video Games; Huvudkopplat Perspektiv; Användarupplevelse; Frågeformulär om Spelupplevelse; Datorspel;

    Sammanfattning : Background. Head-tracking enables the use of head movements as a form of input for video games. Some games allow the player to use their head to orient the in-game camera. However, the movement of the in-game camera is seldom proportional to the movement of the player. LÄS MER

  3. 8. Färgtemperaturens påverkan på spelupplevelse : Varm, kall och neutral färgtemperaturs påverkan på spelupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Pettersson; Arthur Jerlström; [2023]
    Nyckelord :ljussättning; färgtemperatur; spelupplevelse; labyrint; spel;

    Sammanfattning : Tidigare studier om effekten av olika färgtemperaturer har gett motstridiga resultat. Denna studie undersökte hur spelare uppfattar olika färgtemperaturer i en virtuell 3D labyrint med syfte att hjälpa spelutvecklare förstå hur färgtemperaturen på ljussättningen kan användas för att förbättra spelupplevelsen. LÄS MER

  4. 9. GAME FEEL INOM 2D-PLATFORMERS : En studie av game feel tekniker som används inom 2D-platformers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oliver Malinaric; [2023]
    Nyckelord :game feel; realtidskontroll; 2D-platformers; spelupplevelse; spelanalys;

    Sammanfattning : I detta arbete studerades hur olika tekniker för att förstärka game feel av realtidskontroll inom spel, delvis generellt men också specifikt kopplat till 2D-platformers, användes inom spel av den genren. Bakgrundskapitlet beskriver vad game feel är och hur det upplevs. LÄS MER

  5. 10. Kvinnor i datorspel; Att se upp till eller bara se på

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Nora Rydberg; Josefin Olsen; [2023]
    Nyckelord :Game Development; Game Characters; Gender roles; Sexualisation; Spelutveckling; Spelkaraktärer; Könsroller; Sexualisering;

    Sammanfattning : Datorspel har växt i popularitet för vart år som gått och involverar idag flera miljarder aktiva spelare världen över. Idag visar statistik på en nästintill jämlik fördelning av män och kvinnor som spelar men ändå anses fortfarande den stereotypiska gamern som manlig. LÄS MER