Sökning: "spelutveckling skövde"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden spelutveckling skövde.

  1. 1. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  2. 2. AI en skrämmande drake eller ett verktyg? : Hur upplevs AI-konstgenerering inom spelutveckling?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Smilla Svärd; [2023]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens AI ; Visuell media; upphovsrätten; grafiskt spelkoncept;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens(AI) har spirit ut sig på flera områden än bara programmering och robotar. Numera används det vid skrivande, musik-skapande, interaktiva chatter och inom den senaste utvecklingen involveras även konst. LÄS MER

  3. 3. Pooling Pattern och Inkrementell Garbage Collections påverkan på prestanda

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Renström; [2023]
    Nyckelord :Unity; Spelutveckling; Garbage Collection; Object Pooling;

    Sammanfattning : Denna rapport jämför prestanda med Unitys nya inkrementella garbage collection system med deras tidigare stop the world system, samt analyserar effekten av objektpooling på tidsprestanda. De olika systemen testas med hjälp av en förenklad version av ett bullet hell spel, där flertalet kulor skapas och förstörs per sekund. LÄS MER

  4. 4. SPELINDUSTRINS ONDA CIRKEL : En litteratur- och intervjustudie om kvinnors situation i spelbranschen, med utgångspunkt i Skövdes spelindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ivar Norlin; Nora Mattsson; [2023]
    Nyckelord :spelindustri; spelutveckling; kvinnor; sexism; jämställdhet; Skövde;

    Sammanfattning : Sveriges spelindustri växer snabbt och är vid stort behov av ny arbetskraft. Samtidigt präglas spelindustrin av ojämställdhet, exempelvis genom löneskillnader, marginalisering och sexism. LÄS MER

  5. 5. En undersökning av Artificiell Intelligens i spel : AI och dess koppling till spelkänsla i spelet Alien: Isolation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Marcus Palm; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Game feel; Skräck;

    Sammanfattning : I detta arbete utförs en undersökning av spelet Alien: Isolation för att se hur dess artificiella intelligens används för att bidra till inlevelse i spelet och spelkänsla. Alien: Isolation valdes till denna undersökning då det är ett spel vars antagonist styrs av ett avancerat AI-system som tycks lära sig efter spelarens beteende. LÄS MER