Sökning: "spelutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 141 uppsatser innehållade ordet spelutveckling.

  1. 11. Kvinnorna bakom spelen : En kulturanalytisk studie av kvinnors upplevelser av att arbeta i en mansdominerad spelbransch

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jenny Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Spelutveckling; normer; genus; kultur;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to research the experiences of women within the Swedish games industry. This includes their everyday interactions with colleagues, technology, environments, and other cultural contexts. The material consists of six interviews where five of them are with female game developers. LÄS MER

  2. 12. Kvinnor i datorspel; Att se upp till eller bara se på

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Nora Rydberg; Josefin Olsen; [2023]
    Nyckelord :Game Development; Game Characters; Gender roles; Sexualisation; Spelutveckling; Spelkaraktärer; Könsroller; Sexualisering;

    Sammanfattning : Datorspel har växt i popularitet för vart år som gått och involverar idag flera miljarder aktiva spelare världen över. Idag visar statistik på en nästintill jämlik fördelning av män och kvinnor som spelar men ändå anses fortfarande den stereotypiska gamern som manlig. LÄS MER

  3. 13. En undersökning av Artificiell Intelligens i spel : AI och dess koppling till spelkänsla i spelet Alien: Isolation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Marcus Palm; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Game feel; Skräck;

    Sammanfattning : I detta arbete utförs en undersökning av spelet Alien: Isolation för att se hur dess artificiella intelligens används för att bidra till inlevelse i spelet och spelkänsla. Alien: Isolation valdes till denna undersökning då det är ett spel vars antagonist styrs av ett avancerat AI-system som tycks lära sig efter spelarens beteende. LÄS MER

  4. 14. HUR KAN LJUDDESIGN ANVÄNDAS FÖR ATT OPTIMERA SKRÄCKUPPLEVELSEN I SURVIVAL HORROR GENREN : En studie av designval och mixning av ljud

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robert Lycke; [2023]
    Nyckelord :Ljuddesign; Skräck; Survival Horror; Spelutveckling; Skräckupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ljuddesign kan användas för att optimera spelarens skräckupplevelse inom survival horror genren. I kapitel bakgrund har ett teoretiskt ramverk, modeller och argument presenterats för att ge läsare en inblick i ämnet. Bakgrunden går ifrån en bred överblick för att senare fokusera på ämnet. LÄS MER

  5. 15. ALGORITMERS INVERKAN PÅ PRESTANDA : En jämförande analys av algoritmer för synfält i flockbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Flockbeteende; Boids; Spelutveckling; Algoritm; QuadTree; Unity;

    Sammanfattning : I detta arbete jämförs prestanda mellan olika implementationer av algoritmer som utför samma uppgift. Som sammanhang för algoritmerna har flockbeteende inom datorspel använts. En anledning till att använda flockbeteende i datorspel och film är att öka realismen i det som presenteras på bildskärmen. LÄS MER