Sökning: "sponsring stockholm"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden sponsring stockholm.

  1. 1. Hur påverkas en allsvensk fotbollsklubb av att flytta till en multiarena? : En kvalitativ studie om AIK:s och Hammarbys arenaflytt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Wahlroos; Johan Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :Multi arenas; profit-orented; football club; Allsvenskan; supporters; sponsoring; AIK; Hammarby; Multiarenor; kommersialisering; fotbollsklubb; Allsvenskan; supportrar; sponsring; AIK; Hammarby;

    Sammanfattning : I takt med fotbollens kommersialisering har det blivit vanligt att europeiska fotbollsklubbar flyttat från klassiska arenor till multiarenor. Det hela är ett nytt fenomen i svensk och nordisk fotboll, där endast ett fåtal arenor kan klassas som multiarenor. LÄS MER

  2. 2. Klimatkompensationer : aldrig avdragsgilla?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Jonathan Brandstedt; [2017]
    Nyckelord :Klimatkompensation; klimatkompensationer; avdragsgill; avdragsgilla; HFD 2014 ref. 62;

    Sammanfattning : Avdragsrätt för bolag regleras främst i 16 kap. 1 § inkomstskattelagen. I denna paragraf stadgas det att utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster ska dras av som kostnad. Det finns dock regler som inskränker denna avdragsrätt även fast utgifterna uppfyller kravet på att vara kommersiellt motiverade. LÄS MER

  3. 3. Vem sponsrar och varför? - En kvantitativ fallstudie på Enskede IK

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Catenacci; [2016]
    Nyckelord :Sponsring;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att utifrån Grönkvists (2000) sponsringsmotiv göra en kvantitativ fallstudie på Enskede IK:s sponsorer i Stockholm för säsongen 2016 för att identifiera de viktigaste motiven sponsorerna har för att sponsra Enskede IK sett ur ett företagsperspektiv. Följande frågeställningar syftar studien till att besvara;•Vilka motiv ses som viktigast för företagen när det handlar om att sponsra en icke-professionell fotbollsförening?•Hur ställer sig de identifierade motiven i relation till att sponsringens utveckling går från filantropi till avkastningskrav hos företagen?MetodStudien bygger på en enkätundersökning som har delats ut till samtliga sponsorer i Enskede IK under säsongen 2016. LÄS MER

  4. 4. Kultur & Näringsliv : Samarbeten mellan fälten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Andrea Balassa; Marika Johansson; [2011]
    Nyckelord :Kulturekonomi; Kultursponsring; Pierre Bourdieu; Kultur och Näringsliv; Samarbeten;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker de spänningar - i språk, förståelse och kultur - som uppstår mellan de ekonomiska och kulturella fälten för kulturaktören i ett sponsorsamarbete, med fokus på finansiering, genomförande och resultat. Flerfallsstudien baseras på djupintervjuer med sex kulturaktörer i Stockholm, vars inställning till och erfarenheter av näringslivssamarbeten skiljer sig åt. LÄS MER

  5. 5. Sponsor or Die - En studie om imageöverföring vid mindre events

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Miad Hosseini Ballai; David Hornberg; [2011]
    Nyckelord :sponsring; image transfer; event marketing; branding; marketing;

    Sammanfattning : Studies conducted on event marketing have mainly focused on larger events. Managerial implications, marketing techniques, and theories in the field have hence dominantly addressed events of larger nature. Event marketing however is a growing phenomenon in the marketing mix. Brands are using event marketing to a greater extent. LÄS MER